پیش بینی و قیمت مسکن و اجاره بها در سال ۱۴۰۲ و۱۴۰۳/ آخرین اخبار

اقتصادی 🔥 , مسکن ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ بدون دیدگاه

قیمت مسکن ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ / آخرین اخبار، پیش بینی و تحلیل بازار مسکن

قیمت مسکن : در این مطلب از بخش اخبار اقتصادی وبسایت نایریکا به آخرین اخبار مربوط به قیمت مسکن, افزایش، کاهش، آخرین قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳ و سال ۱۴۰۲, نمودار و پیش بینی قیمت مسکن در ماههای آینده, قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه، پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳, غرب و مناطق مختلف تهران می پردازیم.

این مطلب با آخرین و جدیدترین اخبار مربوط به مسکن به روز می شود.

با ما همراه باشید.

قیمت مسکن, افزایش قیمت مسکن, آخرین قیمت مسکن, قیمت مسکن در تهران, قیمت مسکن در سال 98, قیمت مسکن در سال 99, کاهش قیمت مسکن, قیمت مسکن در تهران در سال 98, قیمت مسکن در تهران در سال 99, نمودار قیمت مسکن, پیش بینی قیمت مسکن در ماههای آینده, افزایش قیمت مسکن, قیمت آپارتمان در مناطق 22 گانه تهران, قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران, آخرین قیمت مسکن در غرب تهران

قیمت مسکن, افزایش قیمت مسکن, آخرین قیمت مسکن, قیمت مسکن در تهران, قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲, قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲, کاهش قیمت مسکن, قیمت مسکن در تهران در سال ۱۴۰۲, قیمت مسکن در تهران در سال ۱۴۰۲, نمودار قیمت مسکن, پیش بینی قیمت مسکن در ماههای آینده, افزایش قیمت مسکن, قیمت آپارتمان در مناطق ۲۲ گانه تهران, قیمت مسکن در مناطق مختلف تهران, آخرین قیمت مسکن در غرب تهران, پیش بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۳


پشت پرده ورود چینی‌ها به بازار مسکن ایران/ منتظر شکست قیمت‌ها در بازار مسکن باشیم؟

۱۴۰۲/۱۲/۱۲

ایرج رهبر، رئیس کانون انبوه‌سازان کشور:

فکر می‌کنیم هر چه هست، مربوط به بحث تهاتر نفت است. تنها حدس من این است که از این طریق مثلا چینی‌ها بتوانند نفتمان را ارزانتر بگیرند، اما چون اطلاعی از قیمت‌های نفتی که قرار است تحویل بدهیم ندارم، نمی‌توانم مقایسه انجام بدهم و دقیق به شما بگویم چه چیزی برایشان جذابیت ایجاد کرده است.

فرشید پورحاجت، عضو کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در پاسخ به این پرسش که ورود چینی‌ها باعث شکست قیمت‌ها می‌شود؟

مگر شرکت‌های ترک آمدند، قیمت‌ها شکسته شد که حالا شرکت‌های چینی بخواهند قیمت مسکن را بکشند. هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.

بیت‌اله ستاریان، کارشناس بخش مسکن:

ما در بخش بافت‌های فرسوده بسیار ضعیف عمل کرده ایم. متاسفانه علی رغم همه شعارهایی که داده می‌شود، هیچ مشکلی حل نشده است. بنابرین قرار نیست خارجی‌ها هم مشکل ما را حل کنند.| خبرآنلاین


تنور داغ تورم مسکن در منطقه ۱۲ تهران

۱۴۰۲/۱۱/۲۸

بررسی‌ تورم نقطه به نقطه مسکن در مناطق مختلف شهر تهران نشان می‌دهد در دی ماه امسال کمترین تورم نقطه‌ای مربوط به منطقه ۲ و بیشترین این تورم مربوط به منطقه ۱۲ بوده است.

مسکن یکی از مهمترین کالاها در سبد مصرف خانوارهای ایرانی است و افزایش قیمت این کالا می‌تواند تاثیر فشار هزینه‌ای زیادی به خانوارهای کشور وارد کند. بر اساس تازه‌ترین گزارش دی ماه مسکن، منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، تورم نقطه به نقطه در شهر تهران به نرخی بالغ بر ۴۶.۵ درصد رسیده است. بر این اساس بیشترین تورم نقطه به نقطه تجربه شده در شهر تهران مربوط به مناطق ۱۲، ۲۲ و ۱۷ بوده است. همچنین کمترین تغییرات قیمت در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته به مناطق ۲، ۱۵ و ۷ اختصاص داشته است.| اکوایران


رشد ۲.۲ درصدی قیمت مسکن در میانه زمستان

مرکز آمار ایران گزارش تحولات بازار مسکن تهران در دی‌ماه ۱۴۰۲ را منتشر کرد. بر این اساس، متوسط وزنی قیمت مسکن در تهران طی اولین ماه زمستان به ۸۰ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان رسیده که نسبت به ماه قبل از آن یعنی آذر ۱۴۰۲، معادل ۲/۲ درصد افزایش داشته است.

همچنین ارقام مربوط به مسکن در دی‌ماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد در اولین‌ماه زمستان منطقه یک با متوسط وزنی قیمت ١۶۶ میلیون و ٣٩٢ هزار تومان بیشترین و منطقه ١٨ با متوسط وزنی قیمت ۴٢ میلیون و ٣۴٩ هزار تومان کمترین قیمت را در بین مناطق ٢٢گانه شهر تهران به خود اختصاص داده‌­اند.| تجارت‌نیوز


ساخت‌وساز مسکن در آستانه خروج از رکود: فعالیت‌های فصلی در حوزه ساختمان افزایش یافت

۱۴۰۲/۱۱/۱۴

اتاق تعاون ایران امروز گزارش شامخ دی‌ماه ۱۴۰۲ را منتشر کرد. بر این اساس عدد شامخ کل ساختمان در دی‌ماه ۴۹/۴۵ اعلام شده که افزایش نسبی در قیاس با آذرماه داشته است. اگرچه شامخ زیر ۵۰ حاکی از وجود رکود در صنعت مورد مطالعه است اما رشد شاخص ساختمان نسبت به ماه آذر و قرارگرفتن در فاصله‌ای اندک تا شاخص ۵۰، امید برای رکود ساخت وساز مسکن را افزایش داده است.

گزارش شامخ همچنین افزایش مولفه‌های قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم مورد نیاز این حوزه و قیمت محصولات تولیدشده و خدمات ارائه شده را متاثر از افزایش مقطعی نرخ ارز در این دوره دانسته است.| تجارت‌نیوز


چه عواملی سرمایه گذاری در مسکن را از رونق انداخت؟

۱۴۰۲/۱۱/۴

آمارها و مشاهدات میدانی، حاکی‌ست که صنعت ساخت و ساز طی چند سال گذشته رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. این رکود ناشی از دو عامل کاهش قدرت خرید متقاضیان و بی‌انگیزگی سازندگان بوده است. سوال این است که همین دو عامل، تحت تاثیر چه شرایطی ایجاد شده‌اند؟

▫️کارشناسان اقتصاد مسکن، ریشه اصلی مشکلات ساخت و ساز در کشور را مسائل کلان اقتصادی می‌دانند. تورم در سال‌های اخیر رشد بالایی را تجربه کرده و همین مسئله باعث کاهش توان اقتصادی در جامعه شده است. از سوی دیگر، مردم مجبورند برای دیگر کالاهای اساسی هزینه زیادی را متقبل شوند و در نهایت، دیگر سرمایه و پس‌اندازی در دست آنها نیست تا آن را برای کالای گرانی مثل مسکن هزینه کنند.| تجارت‌نیوز


خبر مهم وزیر راه درباره بازار مسکن؛ منتظر ریزش قیمت‌ها باشید

۱۴۰۲/۱۰/۳۰

وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم بتوانیم ثبات قیمت مسکن را در کوتاه مدت و ادامه کاهش قیمت را در قدم بعدی کل کشور اجرا کنیم.


آخرین جزئیات از ثبت الکترونیکی قرارداد اجاره مسکن

۱۴۰۲/۱۰/۲۳

ثبت ۵۵ هزار و ۲۵۳ قرارداد اجاره

اکوایران: وزارت راه و شهرسازی از ثبت ۵۵ هزار و ۲۵۳ فقره قرارداد اجاره در سامانه املاک و مستغلات کشور و به فاصله حدود ۷ ماه خبر داده است.

به گفته ابوالفضل نوروزی- سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی – در خردادماه امسال ۲۳ هزار قرارداد اجاره در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور به صورت رایگان ثبت شده است.|اکو ایران


پیش بینی بازار مسکن در سال ۱۴۰۳

۱۴۰۲/۱۰/۲۱

«در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی کشور، پایین بودن توان اقتصادی خانوارها و از سوی دیگر قیمت بالای مسکن، این بازار به سمت رکود رفته است. این رکود به‌نوعی است که به‌راحتی نمی‌توان از آن خارج شد.»

«این شرایط نشان می‌دهد رکود در بازار مسکن ادامه‌دار است، اما زمان دقیق بیرون آمدن بازار از رکود در مجموع به شرایط اقتصاد کلان کشور بازمی‌گردد و اینکه شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که شاخص‌های اقتصادی این بازار بتوانند فعال شوند.»

«سال آینده با توجه به افزایش قیمت‌هایی که با آن مواجه خواهیم شد، مانند افزایش هزینه‌های موثر بر قیمت تمام‌شده مسکن و هزینه‌های مربوط به افزایش قیمت انرژِی که باعث افزایش هزینه‌های حمل و نقل و بالا رفتن قیمت سیمان و فولاد، قاعدتا قیمت تمام‌شده خانه هم بالا می‌رود.» تجارت‌نیوز


مقایسه متوسط قیمت آپارتمان نوساز در ۴ منطقه تهران

۱۴۰۲/۱۰/۳

روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با استناد به حجم انبوهی از فایل‌های عرضه شده به بازار مسکن چهار منطقه مصرفی شهر تهران و صحت‌سنجی آن با اظهارات فعالان بازار مسکن، قیمت پیشنهادی فروش آپارتمان نوساز و کلیدنخورده در این مناطق را برآورد کرده است.

براین اساس، متوسط قیمت فروش هر مترمربع آپارتمان نوساز معمولی در منطقه ۴ شهر تهران، حول و حوش ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون تومان، منطقه ۵ حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون تومان، منطقه ۹ حدود ۶۵ تا ۷۰ میلیون تومان و منطقه ۱۱ حول و حوش ۷۰ تا ۷۵ میلیون تومان برآورد می‌شود.

البته این سطح قیمت‌ها براساس بهای پیشنهادی و قطعی فروش آپارتمان‌هایی است که ابتدای زمستان امسال به بازار مسکن این مناطق عرضه شده است و یک سطح میانگین و متعارف است.

قطعا در برخی از فایل‌ها قیمت‌های بالاتر و حتی پایین‌تر نیز ممکن است وجود داشته باشد اما بازه متعارف قیمتی برای فروش آپارتمان نوساز و کلیدنخورده در این مناطق به طور میانگین اعدادی است که در بالا به آن اشاره شد.


هرچه زودتر خانه بخرید و سود کنید / کاهش قیمت مسکن فقط تا این زمان ادامه دارد

۱۴۰۲/۹/۱۸

کارشناس حوزه مسکن ، فرهاد بیضایی گفت: به طور کلی بر اساس شرایط فعلی کشور و بازار مسکن، اکنون وقت مناسبی برای خرید خانه است، هر چند احتمالا شرایط ثباتی که در بخش مسکن ایجاد شده نهایتا تا پایان سال ادامه داشته باشد.

وی افزود: البته این هم به تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت بستگی دارد، اگر سیاست‌های کنترلی ادامه یابد، ثبات در بازار مسکن هم تداوم خواهد داشت و شاهد روند کاهش قیمت‌ها به صورت لاک‌پشتی خواهیم بود؛ اما اگر در سیاست دولت در سال بعد اعم از کنترل نقدینگی و مدیریت وضعیت بانک‌ها اتفاقات دیگری رخ دهد و دولت تغییر رویکرد داشته باشد، می‌تواند منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار املاک و مستغلات هم شود.

بیضایی ادامه داد: وضعیت فعلی که دولت نقدینگی را کنترل و فعالیت بانک‌ها را سامان‌دهی کرده، می‌تواند بر ثبات بازار مسکن اثرگذار باشد، اما اگر به دنبال تدوام آن هستیم باید برای سال‌های آتی همین فرآیند کنترل نقدینگی توسط دولت عملیاتی و اجرایی شود.
این کارشناس حوزه مسکن گفت: چناچه قیمت ارز که منابعش محدود است افزایش یابد، ممکن است قیمت مسکن هم افزایشی شود.

با بودجه ۲ میلیارد تومان، کجای تهران خانه بخریم؟/ قیمت خانه ۷۰ متری در تهران

۱۴۰۲/۹/۹

آپارتمانی ۷۰ متری در مرزداران درحالی که ۱۷ سال از ساخت آن گذشته و دو اتاق خواب داشته باشد، معادل ۸ میلیارد تومان ارزش دارد.

واحد آپارتمانی ۱۲ ساله در فلاح با متراژ ۷۰ متر و دو اتاق خواب در روز های گذشته معادل ۲ میلیاردو ۳۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است.

همچنین واحدی دیگر در جوادیه تهرانپارس با متراژ ۷۰ متر و سنی معادل ۲۲ سال درحالی که این واحد دو خوابه است معادل ۴ میلیاردو ۲۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.


فروکش هیجان خرید آپارتمان در پایتخت

۱۴۰۲/۸/۲۰

بازار ملک طی پنج ماه اخیر در ۱۱ منطقه‌ شهر تهران که عمدتا از مناطق مصرفی محسوب می‌شوند دچار افت قیمت شده است.
کاهش محسوس معاملات از نوع سرمایه‌گذاری، محو انتظارات تورمی و افت توان خرید در سمت تقاضای مصرفی به ثبات بازار مسکن پایتخت انجامید.
به طور کلی بازار مسکن شهر تهران در رکود به سر می‌برد و حتی می‌توان گفت این کسادی در مناطق جنوبی تهران عمیق‌تر است.
خریداران مصرفی نیز توان چندانی برای ورود بازار ملک ندارند./ ایسنا


نرخ اجاره تهران در قله / رکورد افزایش سالانه شکست

۱۴۰۲/۸/۱۷

هزینه اجاره‌نشینی در تهران طی ۷ماه اول امسال، رکورد افزایش سالانه اجاره‌بها از سال ۷۰ به بعد را شکست.

بررسی‌ها حاکی است، قرارداد‌های امسال مستاجر‌ها در مقایسه با سال گذشته، ۵۵درصد افزایش نرخ به خود دیده که بیش از ۲برابر «میانگین تاریخی این نرخ» بوده است.

با این حال، ریزش تابستانی قیمت مسکن، در «رشد پاییزی اجاره‌بها» منعکس شد./دنیای اقتصاد


سیامک قاسمی، اقتصاددان:

۱۴۰۲/۸/۱

آمارهای جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که همه ادعاهای کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن بی‌اساس و دروغ بوده است!

متوسط قیمت مسکن بر اساس این آمارها در تابستان فقط ۵ درصد کاهش قیمت داشته است و این تاییدی بر چسبندگی قیمتی بالای بازار مسکن در ایران است که رکود را نه با کاهش قیمت که با معامله نشدن و نقدشوندگی پایین نشان می‌دهد.


امکان خرید ۱۰ متر مسکن با وام ۹۶۰ میلیونی

۱۴۰۲/۸/۱

در حالی متوسط قیمت مسکن در تهران به حدود ۸۱ میلیون تومان رسیده که با وام ۹۶۰ میلیونی مسکن می‌توان حدود ۱۰ متر خانه با احتساب هزینه اوراق خریداری کرد.

برای اخذ این تسهیلات، متقاضی باید معادل ۲ برابر رقم وام یعنی ۱۹۲۰ برگه اوراق حق تقدم وام مسکن (تسه) را خریداری کنند. هزینه خرید این میزان اوراق حدود ۱۸۳ میلیون تومان می‌شود.

در واقع آن چیزی که پس از کسر هزینه خرید اوراق حق تقدم مسکن برای متقاضیان می‌ماند حدود ۷۷۷ میلیون تومان است که با رقم مذکور می‌توان حدود ۱۰ مترمربع مسکن در شهر تهران خریداری کرد./تسنیم


مورد عجیب خانه‌های مرکز تهران

۱۴۰۲/۸/۱

متوسط قیمت مسکن در تهران با رشد تقریبا ۷۵ درصدی ظرف ۱۲ ماه گذشته به حدود متری ۸۰ میلیون تومان رسیده است. مناطق مرکزی تهران براساس داده‌های رسمی تاثیر بیشتری در این اتفاق داشتند و منطقه ۱۱ که محله‌های معروفی مثل امیریه، خیابان جمهوری، میدان حر و .. را در خود جای داده با جهش قیمت ۸۸ درصدی بیشترین رشد قیمت را بین مناطق ۲۲ گانه تهران تجربه کرده است.


«متوسط» قیمت هر متر آپارتمان در تهران؛ ۸۰ میلیون تومان

۱۴۰۲/۷/۲۹

مرکز آمار ایران پس از مدت‌ها وقفه روز شنبه ۲۹ مهرماه سال ۱۴۰۲ تازه‌ترین آمار در مورد تورم آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران را منتشر کرد.
در این آمار، تورم نقطه‌به‌نقطه شهریورماه سال ۱۴۰۲ به عدد ٧۵.٢ درصد رسیده است.


مردم خانه نمی‌خرند/ معاملات مسکن به صفر رسید!

۱۴۰۲/۷/۱۷

تنها دو هفته از آغاز مهرماه می‌گذرد، اما بازار مسکن مدت‌هاست، روز‌های پاییزی خود را سپری می‌کند و معاملات در این بازار به صفر رسیده است. این در حالی است که قیمت مسکن نسبت به آغاز سال کاهش داشته، اما به دلیل کاهش همزمان قدرت خری د مردم، معاملات همچنان رکودی است.

فرار متقاضیان سرمایه‌ای از این بازار در نتیجه نبود چشم‌انداز رونق و توسعه رخ داده است، اما عقب‌نشینی متقاضیان مصرفی از عامل دیگری به نام کاهش قدرت خرید ناشی شده است. طی ماه‌های گذشته تورم توانسته است خود را در سطوح بالایی حفظ کند و تورم اجاره و مسکن نیز بر اساس داده‌ها مرکز آمار همواره مثبت و افزایشی بوده است. به این ترتیب در حالی که قیمت مسکن کاهش یافته و سپس به ثبات رسیده است، اما به دلیل تورم بالا، خرید خانه برای مردم همچنان یک آرزوی دوردست است!


پیش بینی یک انبوه ساز از قیمت آینده مسکن

۱۴۰۲/۳/۲۳

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن گفت: من به عنوان فردی که در بازار مسکن سالیان سال فعالیت کردم، کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن را تحت هیچ شرایطی رصد نکردم.

به گزارش خبرآنلاین، فرشید پورحاجت در واکنش به آمار کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن اظهار داشت: به نظر می‌رسد که آقای رهبر به همین صراحت اعلام نکردند که کاهش قیمت مسکن داشتیم. اصلا در ماه‌های گذشته هیچ آماری در کشور در رابطه با بخش مسکن نداشتیم که بخواهیم آمارها را رصد کنیم تا متوجه شویم که با کاهش یا افزایش قیمت مسکن مواجه شدیم و یا با کاهش یا افزایش تولید مسکن مواجه شدیم.
وی افزود: بر این اساس، این‌که بخواهیم خیلی مستند و بدون اطلاع از شرایط بازار مسکن، وضعیت قیمت‌ها را رسانه‌ای کنیم، به نظر می‌رسد که اشتباهی بوده که صورت گرفته است.

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن تصریح کرد: من به عنوان فردی که در بازار مسکن سالیان سال فعالیت کردم، کاهش ۲۰ درصدی قیمت مسکن را تحت هیچ شرایطی رصد نکردم و بازار نیز همچون گذشته در شرایط خاصی قرار دارد و هیچ تغییرات بنیادی در بازار مسکن رخ نداده است.

پورحاجت عنوان کرد: به نظر می‌رسد افزایش قیمت مسکن کماکان به عنوان بازیگر اصلی در ماه‌های آینده کشور خواهد بود؛ کمااین‌که با وجود تمام صحبت‌هایی که در خصوص کنترل تورم یا ورود نهادهای نظارتی در بازار مسکن شد، اما مشاهده می‌کنیم که تمام صحبت‌ها در حد گفتمان ژورنالیستی باقی مانده و ما امروز به عنوان کسانی که کف بازار مسکن فعالیت می‌کنیم، می‌بینیم مصالح ساختمانی از ابتدای سال تاکنون دچار نوسانات شده است.


نمودار قیمت مسکن در ۴۰ سال گذشته

نمودار قیمت مسکن

نمودار قیمت مسکن در ۴۰ سال گذشته

بعد از سال ۶۰ و گذر از جنگ و انقلاب، بازار مسکن تحولات بسیاری تا امروز داشته است. به دلیل شروع جنگ در سال ۵۹ ،تورم شدید ناشی از جنگ و نوسازی کشور، تورم قیمتی به مسکن هم رسید.

از اولین دوره های رکود ۴۰ سال گذشته در بازار مسکن می توان به سال ۷۰ اشاره کرد. بعد از آن یک رونق نسبی همراه با افزایش کم قمیت وجود داشته است. سال ۷۶ جهش قیمتی دیگر و ثبات نسبی تا سال ۸۵ را در قیمت مسکن شاهد بودیم.

افزایش سنگین قیمت در سال ۸۵، آغازگر روند صعودی قیمت مسکن در آن سال ها بود. شروع قیمت های میلیونی در بازار مسکن، از سال ۸۵ در ایران اتفاق افتاد. بعد از آن با شیبی ملایم تا سال ۸۷ به مرز دو میلیون و در سال ۹۱ ، قیمت از مرز سه میلیون تومان عبور کرد.

در سال ۱۳۸۶ قیمت مسکن با جهشی بیش از دو برابر نسبت به سال ۸۵ مواجه شد. ساخت پروژه مسکن مهر از همین سال شروع شد. نمی‌توان از تاثیر مسکن مهر بر بازار چشم پوشی کرد. مسکن مهر تاثیر مثبتی بر رونق بازار و قیمت مسکن گذاشت، اما به دلیل تقاضای بالا برای مسکن و کمبود ساخت این مسکن‌ها (عرضه)، نیاز بازار برطرف نشد و این تاثیرات نتوانست ادامه دار باشد.
با تحلیل و بررسی نمودار قیمت مسکن در ۱۰سال گذشته، متوجه این نکته می‌شویم که مسکن از اواخر سال ۹۱ وارد تورم طولانی شده است. قیمت مسکن در این بازه سیکل ثابتی نداشته و همواره رو به صعود بوده است.

با تشدید تحریم‌ها در این سال، افزایش شدید قیمت ارز و مسکن اتفاق افتاد. در سال‌های بعدی تاقبل از ۹۵ با توجه به کاهش تورم، قیمت مسکن از حرکت صعودی خود خارج نشد. در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ رشد با سرعت کمتری نسبت به دیگر سال‌ها در این دوره بوده است.

در سال ۱۴۰۱، میانگین قیمت مسکن در شهر تهران، نزدیک به ۳۰ میلیون تومان برای هر متر مربع ثبت شده است.

در سال ۱۴۰۲ و تا زمان نگارش این مقاله، میانگین قیمت مسکن شهر تهران؛ در مرز ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان برای هر متر مربع اعلام شده است. (این قیمت میانگین تمام مناطق شهری می‌باشد)

نشانه های دوره رونق یا رکود در بازار مسکن چیست؟

رکود حاصل شرایط رکودی و تورم است. رکود در مسکن با تعداد معاملات آن معنا پیدا می‌کند و سنجیده می‌شود. اگر تعداد معاملات ملکی افزایش پیدا کند، وارد فاز رونق در بازار شده‌ایم. برخلاف تصور اکثریت، رکود باعث کاهش قیمت نمی‌شود. تورم هم همیشه با افزایش میانگین قیمت‌ها همراه است. ترکیب این شرایط باهم، تعیین‌کننده روند بازار مسکن هستند.

رکود زمانی در مسکن ایران رخ می‌دهد که تقاضا برای خرید هست اما خریدار قدرت مالی خرید ملک را ندارد. در این شرایط فروشنده‌ها حاضر به کاهش قیمت نیستند و تا بالا رفتن قدرت خرید مشتری‌ها صبر می‌کنند که همین امر دلیلی بر کسادی و رکود بازار مسکن است.

تحلیل و پیش بینی قیمت مسکن تا اواسط ۱۴۰۲

احتمالات و تحلیل‌های بسیار زیادی راجع به آینده بازار مسکن وجود دارد. از جنبه‌های جداگانه‌ سیاسی، اقتصادی و … تحلیل‌های گوناگونی در دسترس است، که تا رسیدن آینده نمی‌توان هیچ کدام را رد یا تایید کرد. اما بر اساس گذشته بازار و شرایط حاکم بر وضعیت فعلی بازار می‌توان احتمال داد که قیمت در آینده در چه مسیری حرکت خواهد کرد.

در حال حاضر بیشتر از ۲ میلیون مسکن خالی وجود دارد، از طرفی تقاضا برای مسکن افزایش پیدا کرده، اما افت شدید قدرت خرید متقاضیان موجب شده که بازار مسکن در حال حاضر، دوره رکود را تجربه کند. احتمال می‌رود این رکود حداقل تا سال آینده ادامه دارد.

از نظر قیمتی هم، با مشاهده تغییرات ۵ سال گذشته به این نکته پی می‌بریم که قیمت معمولا در ماه فروردین هر سال با کاهش همراه است. اما در فروردین سال ۱۴۰۲ نسبت به پنج سال گذشته کمترین افت قیمت را شاهد بودیم. که خود نشانه‌ای از ادامه روند صعودی قیمت و رکود در بازار است.


متوسط قیمت مسکن در تهران، متری ۴۶.۷ میلیون

۱۴۰۱/۹/۱۳

بانک مرکزی:

در آبان ماه متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی ۴۶۷ میلیون ریال بوده است که حاکی از افزایش ۶.۸ درصدی نسبت به ماه قبل می باشد.

در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۹۵۱.۱ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۲۳۰.۹ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است./تسنیم


بانک مرکزی: مسکن ارزان شد

۱۴۰۰/۲/۷

بانک مرکزی در گزارشی از کاهش ۳.۱ درصدی متوسط قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی شهر تهران در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل از آن خبر داد.

هرچند قیمت مسکن در قیاس با سال قبل ۹۱.۷ درصد افزایش یافته است!


اخبار مسکن در سال ۱۳۹۹


خانه گران نخرید تا ارزان شود

۱۳۹۹/۳/۱۷

وزیر راه و شهرسازی:

زمانی که قیمت یک کالا گران می‌شود مردم ‌نباید خریداری کنند تا ارزان شود و این تنها راه مقابله با گرانی کالاست.

بهترین راهکار برای ترکیدن حباب های قیمتی در بازار مسکن و کاهش قیمت خریداری نکردن مردم است.

بازار مسکن هم همانند سایر کالاها از بازار ارز تاثیر می‌گیرد و این خود مردم هستند که باید مانع افزایش و ایجاد حباب قیمتی شوند.

۶۶ هزار واحد نیمه تمام مسکن مهر در کشور باقی مانده که تا پایان شهریور و ابتدای مهر امسال به بهره برداری می رسد/فارس


افزایش متوسط قیمت مسکن در تهران به متری ۱۷ میلیون تومان

۱۳۹۹/۳/۵

براساس گزارش وزارت راه، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در اردیبهشت ماه امسال، به ۱۷ میلیون و ۶۶ هزار تومان رسیده است.


یک کارشناس: بازار مسکن در نیمه اول سال، آرام خواهد بود

۱۳۹۹/۲/۲۶

یک کارشناس اقتصاد مسکن:

به دلیل هجوم سرمایه‌ها به بازار بورس، قیمت ملک در نیمه اول سال جاری رشد محسوسی نخواهد داشت.

قیمت‌های پرت مسکن نمی‌تواند بیان کننده وضعیت واقعی این بازار باشد و معاملات با نرخ‌های منطقی انجام می‌شود.


سخنگوی دولت در نشست خبری: برای مسکن اولویت دولت معلمان، بازنشستگان و کارگران هستند

۱۳۹۹/۲/۲۲

امیدوار هستیم که با یکسری از سیاست‌ها نگذاریم که هجوم پول به سمت مسکن بیاید

فعال شدن بورس یکی از کارهایی است که می‌تواند از هجوم پول به سایر عرصه‌ها جلوگیری کند/ پایگاه اطلاع رسانی دولت


قیمت مسکن در تهران کاهش یافت

۱۳۹۹/۲/۱۹

بررسی جدیدترین آمار رسمی از بازار مسکن حاکی از آن است که طی فروردین ۹۹ قیمت مسکن در تهران نسبت به اسفندماه ۹۸ کاهش یافته است.

در اولین ماه امسال ۱۰۹۶ فقره قرارداد در سامانه املاک و مستغلات ثبت شد که در مقایسه با ۹۰۷۷ فقره اسفندماه سال گذشته حاکی از کاهش ۸۷ درصدی دارد.


رشد ۳۷.۵ درصدی قیمت مسکن در یک سال اخیر

۱۳۹۹/۲/۶

متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در یک سال منتهی به فروردین ماه امسال ۳۷.۵ درصد افزایش یافته است اما حجم معاملات در فروردین ماه امسال نسبت به ماه قبل ۸۷.۸ درصد و نسبت به فروردین ماه سال گذشته ۶۳.۷ درصد افت داشته است.


چرا بازار خریدوفروش مسکن قفل شده؟

۱۳۹۹/۱/۲۵

دنیای اقتصاد نوشت:

با وجود گذشت بیش از ۱۰ روز از اتمام تعطیلات نوروزی، بنگاه‌های املاک در سطح شهر تهران هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده‌اند.

عامل اول به پایداری شیوع ویروس کرونا و سردرگمی مشاوران املاک برای بازگشایی بنگاه‌ها در سطح شهر باز می‌گردد.

عامل دوم نیز تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا به وجود آمده است. افزایش نگرانی‌ها در میان شهروندان درخصوص احتمال انتقال این ویروس سبب شده تا از یکسو متقاضیان خرید مسکن برای جست و جو و خرید آپارتمان به بازار مراجعه محدودی داشته باشند و از سوی دیگر، حتی با وجود مراجعه، بخش زیادی از فروشندگان ملک اجازه بازدید به خریداران را نمی‌دهند.


قیمت مسکن در کدام مناطق تهران رشد بیشتری داشت؟

۱۳۹۹/۱/۱۰

آخرین ماه از سال گذشته با وجود ثبات نسبی قیمت مسکن در مناطق جنوبی، نرخ‌ها در مناطقی که حضور دلالان و سفته‌بازان پررنگ است، رشد بیشتری داشت.

سلمان خادم المله، کارشناس بازار مسکن به ایسنا گفت:

با توجه به میانگین ۱۵.۶ میلیون تومانی قیمت هر متر خانه در تهران اگر یک فرد ماهانه حدود پنج میلیون تومان درآمد داشته باشد، مشروط به اینکه قیمت‌ها از این به بعد بالا نرود و آن فرد تمام درآمد خود را پس انداز کند، حدود ۲۰ سال طول می کشد تا بتواند خانه دار شود. این یعنی هیچ شهروندی با سطح درآمد معمول، توان خرید مسکن ندارد.


مسکن ۸ درصد گران شد

۱۳۹۹/۱/۷

بررسی آمار رسمی بازار مسکن حاکی از آن است که طی اسفند سال گذشته تعداد معاملات ۲۴.۴ درصد کاهش و قیمت مسکن حدود ۸.۶ درصد افزایش یافته است./تسنیم


قیمت مسکن تهران در بهمن ماه امسال

۱۳۹۸/۱۲/۶

قیمت مسکن تهران در بهمن ماه امسال به بالاترین سطح تاریخی خود معادل ۱۴٫۴ میلیون تومان رسیده است.

تعداد معاملات مسکن در سطح شهر تهران نیز در بهمن ماه با رشد ۲۴٫۳ درصدی همراه بوده و به بیش از ۱۲ هزار فقره رسیده که از خرداد ماه سال گذشته بی‌سابقه بوده است./تجارت‌نیوز


بانک مرکزی: قیمت مسکن در تهران ۲.۱ درصد افزایش یافت

۱۳۹۸/۱۱/۷

به فاصله ۲ روز بعد از گزارش وزارت درباره افزایش ۳ درصدی قیمت مسکن، در دی ۹۸ بانک مرکزی در گزارشی از رشد ۲.۱ درصد قیمت مسکن در تهران طی دیماه امسال خبر داد.


بازار مسکن به سرعت‌گیر رسید

۱۳۹۸/۱۱/۵

جدیدترین گزارش ارایه شده از بازار مسکن شهر تهران، افزایش ۳ درصدی قیمت را نشان می‌دهد اما از سرعت رشد آن به طور محسوسی کاسته شده است/ایسنا


بازار مسکن گیج زد!

۱۳۹۸/۱۰/۲۳

متعاملین در بازار مسکن شهر تهران در میان انبوه قیمت‌های نجومی از یک طرف و معدود فایل‌های زیر قیمت از طرف دیگر دچار سردرگمی شده‌اند و به نظر می‌رسد وضعیت کنونی شباهت زیادی به اوضاع بلاتکلیف ماه‌های اسفند و اردیبهشت دارد.

میانگین قیمت مسکن شهر تهران در آذرماه ۱۳۹۸ بر اساس اعلام بانک مرکزی به ۱۳ میلیون و ۵۳۰ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل ۸.۵ درصد و ماه مشابه سال قبل ۴۱.۶ درصد افزایش یافته است. هم‌چنین تعداد معاملات مسکن شهر تهران در آذرماه ۹۵۳۷ فقره بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱۳۵ درصد و ۴۰ درصد رشد نشان می‌دهد/ایسنا


افزایش ۴۱ درصدی قیمت خانه نسبت به پارسال

۱۳۹۸/۱۰/۹

طبق آنچه بانک مرکزی اعلام کرد است در آذرماه امسال متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱۳۵.۳ میلیون ریال بود که نسبت به همنی موقع در سال گذشته ۴۱.۶ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.


قیمت خانه در تهران اندکی تکان خورد

۱۳۹۸/۱۰/۵

آذرماه ۱۳۹۸ میانگین قیمت مسکن شهر تهران به ۱۳ میلیون و ۴۷۴ هزار تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه آبان ۶.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۹.۹ درصد افزایش یافت. این اولین رشد قابل توجه ماهانه از اردیبهشت ماه امسال تا کنون بوده است.


بازار خرید و فروش خانه گرم شد؛ بدون رشد قیمت

۱۳۹۸/۱۰/۳

بازار مسکن با کاهش قیمت‌های پیشنهادی وارد فاز پیش‌رونق شده است؛ به طوری که آمار نشان می‌دهد معاملات در تهران در آذرماه امسال افزایش محسوسی داشته اما رشد قیمت اتفاق نیفتاده است./ایسنا


قیمت مسکن برای مدت طولانی افزایش پیدا نمی‌کند

۱۳۹۸/۸/۱۰

هادی بهادری عضو کمیسیون عمران مجلس: با وجود افزایش قابل قبول معاملات مسکن در مهرماه نسبت به ماه پیش از آن، قیمت ها بالا نرفته و این مسئله یک نکته قابل توجه و مثبت است.

به گفته کارشناسان، رشد قیمت مسکن همواره به صورت پله‌ای است، به عبارت دیگر قیمت مسکن در مقطعی بالا می‌رود اما برای مدت طولانی افزایش نخواهد یافت.

آمار ساخت و ساز مسکن در یک سال اخیر به میزان قابل توجهی بالا رفته و این مسئله در کاهش تلاطمات بازار و ثبات قیمت ها تأثیر بسیاری گذاشته است.


پیش بینی میکنم قیمت مسکن در ماه‌های آینده ۲۰ درصد ارزان شود

۱۳۹۸/۷/۱۴

افشین پروین‌پور، عضو سابق شورای عالی مسکن: با ادامه رکود در خرید و فروش انتظار کاهش قیمت مسکن انتظاری درست است. با توجه به اینکه قیمت مسکن سال گذشته و اوایل امسال بشدت بالا رفت، قیمت آن به اشباع رسید. به همین دلیل اگر در اقتصاد یا بازارهای دیگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد افت قیمت دور از انتظار نیست.

به نظر می‌رسد افت قیمت‌ها با شیب ملایمی ادامه خواهد داشت و کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی قیمت مسکن در ماه‌های آینده انتظار می‌رود.


ریزش قیمت مسکن به مناطق ارزان‌تر در تهران رسید

۱۳۹۸/۷/۱۲

هر چند پیش تر ریزش قیمت محدود به مناطق گران تر تهران بود اما گزارش بانک مرکزی نشان می دهد قیمت مناطق ارزان تر تهران نظیر منطقه ۱۲، ۱۸ و ۱۹ نیز در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه کاهش یافت.

میزان کاهش قیمت مسکن در منطقه ۱۲ در حدود چهارصد هزار تومان و در سایر مناطق نیز در همین محدوده بوده است.

به این ترتیب متوسط قیمت مسکن در سه منطقه همچنان بالاتر از بیست میلیون تومان است و در هشت منطقه از تهران نیز قیمت ها بین ۱۰ تا بیست میلیون تومان قرار دارند. قیمت سایر مناطق کمتر از ۱۰ میلیون تومان گزارش شده است. / خبر آنلاین


بازار مسکن به تاریک‌ترین نقطه رسید

۱۳۹۸/۷/۸

معاملات مسکن در شهریورماه امسال به حدی پایین آمد که حتی نسبت به شهریورماه چهار سال قبل که بازار در رکود عمیقی قرار داشت ۷۸ درصد کمتر شده است.

با وجودی که حدود ۵۰۰ هزار خانه خالی در شهر تهران وجود دارد به دلیل پرش قیمت‌ها اقبال برای ساخت و ساز دیده می‌شود.


رکود مسکن عمیق تر شد / قیمت تا کانال ۱۲ میلیون عقب رفت

۱۳۹۸/۷/۷

جهش شدید قیمت مسکن در سال گذشته که در پی افزایش قیمت ارز و بی‌ثباتی در بازارها رخ داد، باعث شده است تا سال جدید دوره کاهش قابل توجه تعداد معاملات و رکود در بازار باشد که به تبع آن کاهش قیمت مسکن نیز به صورت تدریجی و آرام آغاز شده است.

در شهریورماه ۹۸ متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معادل ۱۲ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان بوده است که نسبت به ماه قبل ۲.۸ درصد و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۵۶.۶ درصد کاهش یافته است./بانک مرکزی


افزایش ۸۲ درصدی قیمت مسکن و ۲۹ درصدی اجاره‌بها

۱۳۹۸/۷/۲

مرکز آمار ایران از افزایش ١۴٨,۶ درصدی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زمین و ٨٢.٢ درصدی متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی و افزایش ٢٩.١ درصدی متوسط اجاره یک مترمربع زیربنای مسکونی در نقاط شهری کشور در بهار ١٣٩٨ نسبت به بهار ١٣٩٧ خبر داد./فارس


سقوط ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت مسکن

۱۳۹۸/۶/۳۱

رئیس اتحادیه مشاوران املاک: گزارش‌ها نشان می‌دهد به جز یکی یا دو منطقه در تهران، سایر مناطق از افت قیمت ۱۰ تا ۳۰ درصد برخوردار شده‌اند

افت قیمت مسکن باعث شده تا سوداگران رغبتی برای حضور در بازار مسکن نداشته باشند

با خروج سوداگران از بازار مسکن، قیمت مسکن کاهش و بازار مسکن به ثبات می‌رسد/ باشگاه خبرنگاران


در دو دهه اخیر قیمت مسکن در تهران ۷۵ برابر شد

۱۳۹۸/۶/۲۹

بر اساس گزارش مرکز آمار، قیمت مسکن در سایر مراکز استان‌های کشور در دو دهه اخیر ۱۶ برابر شده است. در نیمه اول سال ۱۳۷۹ قیمت هر مترمربع مسکن در مراکز استان‌های کشور به غیر از تهران به طور متوسط ۷۹ هزار تومان بود که در نیمه اول سال ۱۳۹۷ به یک میلیون و ۲۸۶ هزار تومان افزایش یافت.


ریزش سراسری معاملات مسکن

۱۳۹۸/۶/۲۵

معاملات مسکن کل کشور در ۲۲ روز شهریورماه با منفی ۶۲ درصد به بیشترین افت خود در شش سال اخیر رسید؛ در ۲۲ روز ابتدای شهریورماه ۱۳۹۸ تعداد ۱۸ هزار و ۲۲۹ قرارداد خرید و فروش در کل کشور به امضا رسیده است.


بازار اجاره مسکن در سراشیبی افتاد

۱۳۹۸/۶/۲۴

شمارش معکوس برای اجاره واحدهای مسکونی که در فصل جابه‌جایی خالی ماندند آغاز شده و نرخ‌ها پنج تا ۱۵درصد کاهش یافته است؛

دفاتر املاک می‌گویند که در روزهای اخیر مالکان، قیمت‌های پیشنهادی را کاهش و از پافشاری برای دریافت اجاره به حالت انعطاف با شرایط مستاجران تغییر وضعیت داده‌اند.


چند سال طول میکشد تا صاحب‌ خانه شویم؟

۱۳۹۸/۶/۱۲

اگر قیمت مسکن از سال ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۸ ثابت می‌مانند خانوارها می‌توانستند با کنار گذاشتن هزینه‌ای که در سال ۱۳۹۷ برای مسکن خرج می‌کردند در سال ۱۳۹۸ صاحب‌خانه شوند

طولانی‌ترین دوره انتظار برای خرید مسکن، مربوط به سال ۱۳۹۷ و به مدت ۳۵ سال است. یعنی اگر قیمت‌ مسکن در این مدت ثابت بماند و خانوارها حدوداً سالی ۱۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان کنار بگذارند، می‌توانند در سال ۱۴۳۱ بالأخره خانه‌دار شوند/ ایرنا


مردم خانه بخرند

۱۳۹۸/۶/۹

وزیر راه و شهرسازی:

افزایش حباب گونه قیمت مسکن تقریباً متوقف‌شده و قیمت‌ها روند نزولی گرفته است.

کسانی که حقوق‌بگیر هستند و می‌خواهند منزلی تهیه کنند در این شرایط تأمین کنند.


منطقه یک، متری ۲۸۰۰۰۰۰۰ تومان!

۱۳۹۸/۶/۶

تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی حاکی از افزایش ۹۶ درصدی متوسط قیمت هر متر مربع زیربنای مسکونی در تهران است.

در مردادماه سال جاری بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل ۲۸ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان به منطقه ۱ و کمترین آن با پنج میلیون و ۹۸۰ هزار تومان به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.


عملیات اجرایی ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی تولید مسکن در کشور به طور همزمان با دستور رئیس جمهور آغاز شد.

۱۳۹۸/۶/۵


خانه ارزان شد

۱۳۹۸/۶/۴

قیمت مسکن شهر تهران در مردادماه با کاهش سه درصدی نسبت به تیرماه به میانگین ۱۳ میلیون و ۱۸۷ هزار تومان رسید.


تورم در بازار مسکن منفی ۳درصد شد/اولین سقوط قیمت مسکن پس از ۴ سال

۱۳۹۸/۶/۴

اطلاعات جدید دفتر اقتصاد مسکن نشان می‌دهد، در مرداد ماه ۹۸ متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۳ درصد نسبت به تیر کاهش پیدا کرد که اولین کاهش قیمت مسکن طی ۴ سال گذشته است.


افزایش شاخص قیمت «اجاره بها» در استان تهران

۱۳۹۸/۵/۳۱

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران از افزایش ۱.۳ درصدی شاخص اجاره بهای این استان در بهار سال جاری خبر داد و افزود: تورم فصلی بهار ۱۳۹۸ در بخش مسکن استان تهران افزایش ۱.۳ درصدی را تجربه کرده است.


مهاجرت مستاجران از تهران

۱۳۹۸/۵/۲۹

رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

بالا رفتن قیمت مسکن طی یک سال و نیم گذشته و به تبع آن کاهش قدرت خرید باعث شده تا تعداد معاملات تجاری مسکن ۱۹ درصد کاهش یابد.

کاهش قدرت خرید مسکن و بالا رفتن نرخ اجاره بها باعث شده تا عده‌ای از مستاجران به شهرهای اطراف مهاجرت کنند/ فارس


افزایش ۱۷۶ درصدی نرخ زمین / نرخ اجاره ۳۵ درصد گران شد

۱۳۹۸/۵/۲۷

متوسط قیمت فروش هر متر مربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده در شهر تهران در بهار امسال نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۷۴.۶ درصد افزایش داشته است.


تصویر ذهنی از بازار مسکن در شهریورماه

۱۳۹۸/۵/۲۱

واسطه‌های ملکی می گویند در شهریورماه به عنوان آخرین ماه از فصل جابه‌جایی احتمالا تعداد معاملات مسکن مقدار اندکی افزایش پیدا می‌کند.


کاهش قیمت واحدهای ۱۵۰ متر به بالا آغاز شد

۱۳۹۸/۵/۱۹

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

بازار مسکن در رکود فرو رفته است و این رکود باعث کاهش قیمت خواهد شد.

کاهش قیمت مسکن واحدهای ۱۵۰ متر به بالا آغاز شده و این افت قیمت به سایر متراژها نیز کشیده خواهد شد.


موسوی، نماینده مجلس: مدت زمان انتظار برای خریدن مسکن به ۵۰ سال رسیده است!

۱۳۹۸/۵/۱۴


روند نزولی نرخ اجاره در تهران

۱۳۹۸/۵/۱۴

رئیس اتحادیه املاک استان تهران:

نرخ اجاره در مناطق ۲۲ گانه تهران ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته و نرخ خرید و فروش هم تحت تاثیر گفته‌های وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه “فعلا خانه نخرید” شیب نزولی گرفته است/ صداوسیما


رئیس اتحادیه مشاوران املاک:

۱۳۹۸/۵/۱۳

موافق یکسان شدن نرخ حق کمیسیون بنگاه‌های معاملات املاک در سراسر کشور هستیم.

بارها پیشنهاد شده است تا نرخ کمیسیون‌ معاملات املاک سراسری شده و نیم درصد تعیین شود.

اگر این موضوع مورد تأیید دولت قرار بگیرد، قطعا از هر مشاور املاکی و یا هر صنفی حق کمیسیون سوال شود همه یک پاسخ واحد خواهند داد.


بازار اجاره آرام‌تر شد

۱۳۹۸/۵/۱۲

جهش قیمت‌ها در بازار اجاره، این بخش را نیز دچار کسادی کرد.

واسطه‌های ملکی می‌گویند به دنبال افت ۶۵ درصدی خرید و فروش مسکن، از ابتدای تیرماه بازار اجاره نیز دچار کسادی شده و عمده مستاجران قراردادهای خود را تمدید می‌کنند؛ شیب افزایش قیمت‌ها نیز ملایم‌تر شده است./ایسنا


۵۰ هزار واحد مسکونی برای گروه‌های کم درآمد احداث می‌شود

۱۳۹۸/۵/۹

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اقتصاد مسکن با اشاره به احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی برای گروه‌های کم درآمد با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از امضای تفاهم نامه همکاری در هفته آینده برای آغاز عملیات اجرایی خبر داد.


رونمایی از ۲ طرح جدید دولت برای رونق مسکن؛ “تام فاز” و “تام اج” می‌آیند

به روز شده در ۱۳۹۸/۵/۷

معاون وزیر راه و شهرسازی:

طرح «تام کاد»(طرح تامین مسکن کارکنان دولت) به رویت رییس جمهوری رسیده و اکنون سازمان برنامه و بودجه در حال تهیه شیوه‌نامه اجرای آن جهت تصویب در هیئت دولت در حال پیگیری است

طرح دیگر “تام فاز” (تامین مسکن به روش فروش اقساطی) است که در دست برنامه‌ریزی است و به زودی ساز و کار آن تهیه و اعلام می‌شود.

طرح «تام اَج» که طرح تامین مسکن به روش اجاره است، طرحی است که وزارتخانه برای تمامی دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه با برنامه‌ریزی مشخصی پیگیری می‌کند./تسنیم


افزایش ۹۱.۵ درصدی قیمت مسکن در یکسال اخیر

به روز شده در ۱۳۹۸/۵/۷

مطابق اعلام بانک مرکزی متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی شهر تهران ۱۳۳٫۵ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰٫۴ و ۹۱٫۵ درصد افزایش نشان می‌دهد./تسنیم


پایان تحریم قیمت مسکن در فضای مجازی

قیمت مسکن در آگهی‌های فروش املاک که بر اساس شواهد، حذف آن تا حدود اندکی در کاهش التهابات بازار مسکن موثر بود، بعد از کمتر از سه ماه مجددا بازگشت و هم‌اکنون در فضای مجازی قیمت‌ها درج می‌شود.


وزیر راه، مسکن و شهرسازی :

مردم در خرید مسکن عجله نکنند، تا بتوانیم با حباب‌ قیمت مسکن مقابله کنیم/فارس


شروع اصلاح قیمتی در بازار مسکن تهران

قیمت پیشنهادی فروش آپارتمان در منطقه یک تهران طی روزهای اخیر ۱۰ تا %۱۵کاهش پیدا کرده است.

علل:

۱.ثبت بیشترین رشد قیمت در مقایسه با سایر مناطق پایتخت

۲.اثر روانی کاهش قیمت ارز

۳.تغییر رفتار سوداگران /دنیای‌اقتصاد


مسکن از دلار جلو زد

براساس آمار اتحادیه املاک از ابتدا تا بیست و چهارم تیرماه ۱۳۹۸ فقط ۴۶۳۶ فقره خرید و فروش مسکن در شهر تهران انجام شده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۶۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

هم‌چنین قیمت مسکن طی ۲۷ ماه گذشته ۲۰۵ درصد رشد داشته که هشت درصد بالاتر از قیمت روز دلار است./ایسنا


سقوط آزاد قیمت مسکن در پردیس / کاهش ۱۰۰ میلیونی قیمت‌ها

قیمت مسکن مهر پردیس در سراشیبی قرار گرفت؛ این روزها دیگر در پردیس خبری از نرخ‌های نجومی نیست و اتفاقی که کارشناسان منتظرش بودند رخ داد.

قیمت در هفته‌های اخیر تا ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافته است.


نسخه بانکی برای التهاب مسکن

به دنبال جهش ۱۰۴ درصدی قیمت مسکن، بسته‌ای از سوی سیستم بانکی در سه بخش کاهش هزینه‌های ساخت، پیش‌خرید تدریجی و عرضه واحدهای اجاره‌ای به منظور ساماندهی به وضعیت بازار مسکن تهیه شده که در مرحله پیش‌نهایی قرار گرفته و از اواسط نیمه دوم امسال به اجرا درمی‌آید.


«نیکزاد» وزیر اسبق راه و شهرسازی: هر ۱۰۰ متر ساخت مسکن ۲ و نیم شغل ثابت را به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌کند.

رونق زمانی است که قیمت مسکن بالا نرود و تولید آن هم سرجای خود باشد.

چرا در کشور سامانه ای نباید داشته باشیم که بر اساس آن ثبت شود هر شخص یک ماشین و یک خانه داشته باشد؟

دغدغه نمایندگان باید این باشد که مالیات بر خانه های خالی و کسانی که زمین را می‌خرند لحاظ شود.

برچسب ها
توجه: مطالب بخش پزشکی و سلامت سایت نایریکا فقط جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارند. این مطالب توصیه پزشکی تلقی نمی شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان کرد.
Subscribe
Notify of
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments