استجابت دعا : استجابت فوری دعا با اسماء الحسنی پروردگار
استجابت دعا : استجابت فوری دعا با اسماء الحسنی پروردگار + دعای مقاتل
استجابت دعا: در این مطلب از بخش مذهبی وب سایت نایریکا می پردازیم به استجابت دعا با نام های خداوند. سپس چند دعای قطعی برای استجابت دعا، دعایی برای رفع گرفتاری، دعای سریع الاجابه، موانع استجابت دعا و موارد مفید دیگری را برای شما گردآوری کرده ایم. با ما همراه باشید.
مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان (جلد ۸، ص ۳۷۱-۳۷۰) فرموده است:
استجابت حتمی دعا، درمورد دعا کننده ای که به این اسماء حسنای الهی متوسل شود، ناظر به کسی است که از هر سببی چشم بپوشد و فقط به پروردگار خود توجه کند، در این صورت با حقیقت اسمی که با درخواست او کاملا مناسب است، ارتباط پیدا می کند و واقعیت، اثر خود را می گذارد و دعای او مستجاب می شود، و این است معنی خواندن با اسم. هرگاه او با اسمی که ارتباط برقرار کرده، اسم اعظم باشد، همه چیز از او اطاعت می کند و دعای او مستجاب می شود. این که می گویند، خدا اسم اعظم را به برخی از پیامبران آموزش داده، مقصود این است که راه انقطاع از غیر خدا و توجه به خدا را به روی آنان باز کرده، که در همه جا با واقعیت این اسم ارتباط برقرار می کنند و دعای آنان مستجاب می شود. / (استجابت دعا)
اسماء حسنی از این قرارند:
شماره | عربی | فارسی | ابجد |
---|---|---|---|
۱ | الرحمن | بخشاینده | ۲۹۸ |
۲ | الرحیم | مهربان | ۲۵۸ |
۳ | الملک | پادشاه | ۹۰ |
۴ | القدوس | مقدس | ۱۷۰ |
۵ | السلام | پاک و سلامتی بخش عالم | ۱۳۱ |
۶ | المؤمن | اطمینان دهنده | ۱۳۶ |
۷ | المهیمن | نگهدارنده | ۱۴۵ |
۸ | العزیز | باشکوه | ۹۴ |
۹ | الجبار | توانگر | ۲۰۶ |
۱۰ | المتکبر | بسیار بزرگ | ۶۶۲ |
۱۱ | الخالق | آفریننده | ۷۳۱ |
۱۲ | البارئ | درست | ۲۱۳ |
۱۳ | المصور | نگارگر، صورتگر | ۳۳۶ |
۱۴ | الغفار | همیشه بخشاینده | ۱۲۸۱ |
۱۵ | القهار | فروکاهنده | ۳۰۶ |
۱۶ | الوهاب | نیک بخشاینده | ۱۴ |
۱۷ | الرزاق | همیشه روزی دهنده | ۳۰۸ |
۱۸ | الفتاح | گشاینده (پیروزکننده) | ۴۸۹ |
۱۹ | العلیم | داناترین | ۱۵۰ |
۲۰ | القابض | میراننده، بیرون کشنده جانها | ۹۰۳ |
۲۱ | الباسط | گستراننده، فراخکننده روزی | ۷۲ |
۲۲ | الخافض | پستکننده، خوارکننده | ۱۴۸۱ |
۲۳ | الرافع | (به سوی خود) بالا برنده | ۳۵۱ |
۲۴ | المعز | عزیزکننده | ۱۱۷ |
۲۵ | المذل | خوارکننده | ۷۷۰ |
۲۶ | السمیع | شنواترین | ۱۸۰ |
۲۷ | البصیر | بیناترین | ۳۰۲ |
۲۸ | الحکم | دادگر | ۶۸ |
۲۹ | العدل | بینهایت عادل | ۱۱۴ |
۳۰ | اللطیف | آنکه بر بندگانش لطف دارد | ۱۲۹ |
۳۱ | الخبیر | آگاهترین | ۸۱۲ |
۳۲ | الحلیم | بسیار بردبار | ۸۸ |
۳۳ | العظیم | بیانتها | ۱۰۲۰ |
۳۴ | الغفور | بسیار بخشاینده | ۱۲۸۶ |
۳۵ | الشکور | بسیار سپاسگزار (پاداش دهنده بزرگ است مر عمل کوچک را) | ۵۲۶ |
۳۶ | العلی | بلند مرتبه | ۱۱۰ |
۳۷ | الکبیر | بزرگترین | ۲۳۲ |
۳۸ | الحفیظ | نگهدارنده | ۹۹۸ |
۳۹ | المقیت | خوراک دهنده | ۵۵۰ |
۴۰ | الحسیب | شمارنده | ۸۰ |
۴۱ | الجلیل | بسیار گرانقدر | ۷۳ |
۴۲ | الکریم | بسیار بخشنده | ۲۷۰ |
۴۳ | الرقیب | نگهبان، بیننده و آماده | ۳۱۲ |
۴۴ | المجیب | پاسخگو | ۵۵ |
۴۵ | الواسع | گسترده، پهناور | ۱۳۷ |
۴۶ | الحکیم | فرزانه، بسیار خردمند | ۷۸ |
۴۷ | الودود | دوست | ۲۰ |
۴۸ | المجید | بسیار لایق ستایش (در ذات و صفات خود عظیم و نسبت به بندگان بسیار با خیر و احسان است) | ۵۷ |
۴۹ | الباعث | برانگیزنده مردگان | ۵۷۳ |
۵۰ | الشهید | بیننده | ۳۱۹ |
۵۱ | الحق | راست، درست | ۱۰۸ |
۵۲ | الوکیل | عهدهدار همه امور بندگان و موجودات | ۶۶ |
۵۳ | القوی | پرزور | ۱۱۶ |
۵۴ | المتین | سخت (و نیز پاینده) | ۵۰۰ |
۵۵ | الولی | دوست، یار و نگهبان | ۴۶ |
۵۶ | الحمید | ستوده | ۶۲ |
۵۷ | المحصی | شمارنده | ۱۴۸ |
۵۸ | المبدئ | نخستین آفریننده | ۵۶ |
۵۹ | المعید | بازگرداننده، دوباره زندهکننده | ۱۲۴ |
۶۰ | المحیی | زندگی بخش، هستی بخش | ۶۸ |
۶۱ | الممیت | میراننده، نابودکننده | ۴۹۰ |
۶۲ | الحی | زنده | ۱۸ |
۶۳ | القیوم | قائم به ذات (همه-آفرینندهای که کسی او را نیافرید)، پاینده | ۱۵۶ |
۶۴ | الواجد | یابنده | ۱۴ |
۶۵ | الماجد | بزرگوار | ۴۸ |
۶۶ | الواحد | یکتای بیهمتا | ۱۹ |
۶۷ | الاحد | یگانه (خدایی جز او نیست) | ۱۳ |
۶۸ | الصمد | بینیاز | ۱۳۴ |
۶۹ | القادر | توانا | ۳۰۵ |
۷۰ | المقتدر | تعیینکننده (قضا و قدر)، فراتر | ۷۴۴ |
۷۱ | المقدم | فراپیش کشنده | ۱۸۴ |
۷۲ | المؤخر | فراپس دارنده، پس گذارنده چیزها و نهنده آنها به جای آنها | ۸۴۶ |
۷۳ | الأول | نخستین، اول پدیدارکننده وجود | ۳۷ |
۷۴ | الأخر | واپسین، آخر فناکننده موجود | ۸۰۱ |
۷۵ | الظاهر | آشکار (پدیدار، هویدا)، همیشه پیروز | ۱۱۰۶ |
۷۶ | الباطن | پنهان، همه دربرگیرنده | ۶۲ |
۷۷ | الوالی | یگانه سرپرستی که همه ولایتها از اوست | ۴۷ |
۷۸ | المتعالی | خود ستوده | ۵۵۱ |
۷۹ | البر | نیکوترین | ۲۰۲ |
۸۰ | التواب | همیشه توبه پذیر | ۴۰۹ |
۸۱ | المنتقم | انتقام گیر | ۶۳۰ |
۸۲ | العفو | درگذرنده (آمرزنده)، ناپدیدکننده گناهان | ۱۵۶ |
۸۳ | الرؤوف | بسیار دلسوز و مهربان | ۲۸۶ |
۸۴ | مالک الملک | فرمانروای جهان | ۲۱۲ |
۸۵ | ذوالجلال و الاکرام | دارای شکوه و بخشش | ۱۱۰۰ |
۸۶ | المقسط | عادل | ۲۰۹ |
۸۷ | الجامع | گردآورنده | ۱۱۴ |
۸۸ | الغنی | توانگر | ۱۰۶۰ |
۸۹ | المغنی | بینیازکننده، بسنده | ۱۱۰۰ |
۹۰ | المانع | بازدارنده | ۱۶۱ |
۹۱ | الضار | آزار دهنده (این صفت تنها در احادیث یافت میشود) | ۱۰۰۱ |
۹۲ | النافع | سودمند | ۲۰۱ |
۹۳ | النور | روشنی | ۲۵۶ |
۹۴ | الهادی | رهنما | ۲۰ |
۹۵ | البدیع | سنجش ناپذیر، آفریننده | ۸۶ |
۹۶ | الباقی | ماندگار و واگردان نشدنی (تغییرناپذیر) | ۱۱۳ |
۹۷ | الوارث | مالک نهایی تمام مخلوقات | ۷۰۷ |
۹۸ | الرشید | راهنما، آموزگار و دانای بیخطا | ۵۱۴ |
۹۹ | الصبور | شکیبا | ۲۹۸ |
۱۰۰ | الحبیب | دوست | ۲۲ |
ختم دعای مقاتل بن سلیمان
– شیخ کفعمى در کتاب بلد الامین از حضرت زین العابدین علیه السّلام دعایى نقل کرده و فرموده: این دعا را مقاتل بن سلیمان از آن حضرت روایت کرده و گفته: هرکه این دعا را صد مرتبه بخواند و دعایش اجابت نشود پس مقاتل را لعنت کند.
*** همچنین بخوانید : سه ذکر مهمی که معجزه می کنند
– محدث گرانقدر مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح الجنان به نقل از شیخ کفعمى مؤلف کتاب بلد الامین دعایی را نقل کرده و گفته: این دعا را مقاتل بن سلیمان از امام زین العابدین علیه السلام روایت کرده و گفته: هرکه این دعا را (برای رفع گرفتاری و مشکلات) صد مرتبه بخواند و دعایش اجابت نشود، پس مقاتل را لعنت کند و آن دعا این است:
دعای مقاتل بن سلیمان
«إِلَهِی کَیْفَ أَدْعُوکَ وَ أَنَا أَنَا وَ کَیْفَ أَقْطَعُ رَجَائِی مِنْکَ وَ أَنْتَ أَنْتَ إِلَهِی إِذَا لَمْ أَسْأَلْکَ فَتُعْطِیَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَسْأَلُهُ فَیُعْطِینِی إِلَهِی إِذَا لَمْ أَدْعُکَ فَتَسْتَجِیبَ لِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَدْعُوهُ فَیَسْتَجِیبُ لِی إِلَهِی إِذَا لَمْ أَتَضَرَّعْ إِلَیْکَ فَتَرْحَمَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَتَضَرَّعُ إِلَیْهِ فَیَرْحَمُنِی إِلَهِی فَکَمَا فَلَقْتَ الْبَحْرَ لِمُوسَى عَلَیْهِ السَّلامُ وَ نَجَّیْتَهُ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تُنَجِّیَنِی مِمَّا أَنَا فِیهِ وَ تُفَرِّجَ عَنِّی فَرَجا عَاجِلا غَیْرَ آجِلٍ بِفَضْلِکَ وَ رَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ»
ترجمه دعا: «خدایا چگونه تو را بخوانم و حال آنکه من منم، و چگونه امیدم را از تو قطع کنم و حال آنکه تو تویى، خدایا! آنگاه که از تو نخواهم، به من عطا می کنى پس کیست که از او درخواست عطا کنم؟ خدایا! آنگاه که تو را نخوانم مرا اجابت می کنى، پس کیست که او را بخوانم تا اجابتم کند؟، خدایا! آنگاه که به سوى تو زارى نکنم به من مهر آورى، پس کیست که به جانب او زارى کنم تا به من مهر آورد؟ خدایا! چنان که دریا را براى موسى (درود خدا بر او) شکافتى و نجاتش دادى، از تو درخواست مىکنم بر محمّد و خاندانش درود فرستى و از آنچه در آن گرفتارم مرا رهایى بخشى، و بر من گشایش دهى گشایشى فورى نه دیر، به فضل و مهربانىات، اى مهربانترین مهربانان.» / (استجابت دعا)
دعایی که راوی آن می گوید اگر اجابت نشد، او را لعنت کنید
دعا که از برترین عبادتهاست، آدابی دارد که با رعایت آن شرایط استجابت دعا نیز فراهم می شود.
در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با آداب دعا کردن، دستورالعمل های استجابت دعا ، دعاهای معصومین برای استجابت سریع دعا، بهترین زمان پذیرش دعا و برخی موانع استجابت دعا آشنا کنیم.
دستورالعمل های استجابت دعا
۱- همدلی دل و گفتار
علامه محمدباقر مجلسی می گوید؛ در هنگام مناجات با خداوند، فرد باید با تمام وجود به دعا به سوی خدا بپردازد و این کار را با جهد و تلاش انجام دهد. از این رو در اصول کافی جلد ۲ نقل شده است که حضرت علی (ع) می فرمایند: «چنین دعا نکنید که دل شما از آن غافل باشد، بلکه باید با جدیت و تلاش دعا نمایید» . / (استجابت دعا)
۲- دعا، حتی در مواقع شادی و وفور نعمت
دعا صرفاً در مواقع گرفتاری و مشکلات نیست و این امر باید در سرتاسر لحظات زندگی جاری باشد به نحوی که در اصول کافی جلد ۲ از امام جعفر صادق (ع) نقل شده است که: «کسی که پیش از نزول بلا دعا کند، چون بلا نازل شود، دعایش مستجاب می گردد و ملایکه می گویند: این صدای آشنایی است و دعای او را از آسمان منع نمی کنند و کسی که پیش از نزول بلا برای دفع آن دعا نکند، بعد از بلا دعایش مستجاب نمی شود و ملایکه می گویند ما این صدا را نمی شناسیم» .
۳- دعا همراه با عمل صالح و وفا به خدا
شاید بسیار دیده باشید کسی که از مخلوقی حاجتی دارد کارهای بسیار شایسته ای برای وی انجام می دهد تا آن فرد از کارهای او خوشش بیاید و حال این امر در مورد خداوند نیز صادق است و باید به این امر توجه نمود که هر کس بیشتر به درگاه خداوند عبادت کرده است دعایش به اجابت نزدیکتر است؛ چنان چه از حضرت رسول (ص) روایت شده است که: «دعایِ بی عملِ صالح، مانند تیر انداختن از کمانِ بی زه است.» / (استجابت دعا)
۴- هنگامی که خدا را شناختید دعا کنید تا مستجاب گردد
یکی دیگر از شرایط استجابت دعا، کمال معرفت و شناخت نسبت به خداوند است به نحوی که در بحارالانوار در جلد ۹۳ نقل شده است که: «جماعتی از امام جعفر صادق (ع) سوال نمودند که چرا هر چه ما دعا می کنیم، دعای ما مستجاب نمی گردد؟ و حضرت پاسخ دادند: زیرا شما کسی را دعا می کنید که او را نمی شناسید و در حدیثی دیگر از حضرت صادق (ع) نقل شده است که: «چون دعا می کنید گمان کنید که حاجت شما در خانه ی شماست».
۵- مبالغه و الحاح
یکی دیگر از شرایط استجابت دعا، مبالغه و الحاح (اصرار و پافشاری) در هنگام دعا می باشد و از این رو در اصول کافی جلد ۲ از حضرت رسول نقل شده است که ایشان فرموده اند: «خداوند رحم می کند بر بنده ای که با حالت الحاح (اصرار و پافشاری) حاجتی را از خدا طلب می کند؛ خواه دعای او مستجاب بشود و خواه نشود.» / (استجابت دعا)
۶- یک دعای مخفی بهتر از ۷۰ دعای علنی
از دیگر موارد شرایط دعا کردن و پذیرش آن مخفی دعا کردن است، زیرا دعایی که در خفا و پنهانی صورت پذیرد به اخلاص نزدیک تر است و از ریا دورتر؛ چنان که از امام رضا (ع) نقل شده است که: «اگر یک دعای مخفی به جا آوری، بهتر است از هفتاد دعا که به طور علنی به جای آوری!»
۷- بهترین زمان پذیرش دعا
بی شک رعایت نمودن بعضی از اوقات و زمان ها که توصیه شده برای استجابت دعا تاثیر بسیاری در برآورده شدن دعا دارد به نحوی که در اصول کافی جلد ۲، از حضرت صادق (ع) نقل شده است که: «در چهار وقت دعا کنید: وقت وزیدن بادها، وقت گردیدن سایه ها، وقت باریدن باران و در هنگام ریختن نخستین قطره ی خون از مومنی که شهید می شود، و بدانید که درهای آسمان را در این اوقات می گشایند» و در حدیثی دیگر فرمودند: «دعا در چهار محل مستجاب می شود: در نماز وِتر، بعد از نماز صبح، پس از نماز ظهر و بعد از نماز شام.» / (استجابت دعا)
حضرت علی (ع) نیز درباره ی بهترین اوقات دعا فرموده اند: «دعا را در چهار وقت غنیمت شمارید: هنگام خواندن قرآن، در وقت اذان، وقت باریدن باران و هنگام ملاقات کردن دو صف برای شهادت» و همچنین از امام صادق (ع) در بحارالانوار جلد ۹۳ نقل شده است که: «سه وقت است که حاجت بنده از خدا پوشیده نمی شود: بعد از نماز واجب، هنگام باریدن باران، و زمان ظاهر شدنِ معجزه ای از حجت های خدا بر روی زمین.»
در معانی الاخبار شیخ صدوق نیز از امام زین العابدین نقل شده است که: «حضرت فاطمه فرمودند: از حضرت رسول (ص) شنیدم که می فرمود: در روز جمعه ساعتی است که هر مسلمان در آن ساعت از خدا چیزی طلب نماید، خداوند به او اعطا می فرماید. گفتم: یا رسول الله! آن کدام ساعت است؟ فرمود: وقتی که نصف قرص آفتاب فرو رود…» و همچنین در اصول کافی جلد ۲، به سند معتبر از امام صادق (ع) نقل شده است که: «بر تو باد به دعا کردن در حال سجده، زیرا بنده در سجده از تمام احوال به خداوند نزدیک تر است.» / (استجابت دعا)
۸- برای برآورد حاجت گریه کن، اگرچه به مقدار سر مگسی باشد!
از موارد دیگری که علامه مجلسی درباره ی پذیرش و استجابت دعا بیان می فرماید ابراز تضرع و زیادتِ مذلت و شکستگی در برابر خداوند است، چنان چه که از حضرت صادق (ع) نقل شده است که: «چون بدنت به لرزه افتاد و از چشمانت اشک جاری گردید، بسیار دعا کن، زیرا رحمت الهی متوجه تو گردیده و هنگام اجابت است.» و در حدیثی دیگر در اصول کافی جلد ۲، از امام صادق (ع) نقل شده است که: «اگر از امری در ترس بودی یا در طلب حاجتی از خداوند بودی، پس اول خدا را به بزرگی و عظمت یاد کن، چنانچه شایسته خداوند است و صلوات بر محمد و آل محمد بفرست و حاجت خود را بطلب و خود را به حالت گریه درآور و سعی کن گریه کنی، اگرچه به مقدار سر مگسی باشد. پدرم می فرمود: نزدیک ترین حالت بنده به خدا، هنگامی است که بنده در سجده باشد و چشمانش نیز گریان.» / (استجابت دعا)
۹- دادن صدقه قبل از بیان حاجت
به احتمال بسیار زیاد این امر را در جوامع فراوانی دیده اید که اگر چنانچه کسی حاجتی به درگاه فرد بزرگی داشته باشد، ابتدا نگهبانان و دربانان آن درگاه را خشنود می کند تا داخل شدن به نزد آن فرد بزرگ به آسانی برای وی میسر شود و نیازها و حاجتش زودتر برآورده گردد؛ و باید دانست، که به گفته ی علامه مجلسی دربانان درگاهِ خداوند، فقرا و مساکین هستند و باید پیش از طلب حاجت از خداوند، صدقه ای در راه این افراد داده شود. چنان چه که در اصول کافی جلد ۲، از حضرت صادق (ع) نقل شده است که فرموده اند: «هرگاه یک نفر از شما بیمار شود، طبیب درخواست می کند و به او چیزی می دهد و اگر حاجتی به پادشاهی پیدا کند به دربانان او رشوه می دهد. پس اگر حاجتی به خدا دارید باید صدقه بدهید (تصدقی بکنید)، خواه کم و خواه بسیار باشد!» / (استجابت دعا)
۱۰- دعا کردن در حق دیگران
یکی دیگر از مواردی که استجابت دعا را سرعت می بخشد دعای فردی دیگر برای دیگری است از این رو در اصول کافی جلد ۲، به نقل از امام محمد باقر (ع) آمده است که ایشان فرموده اند: «سریع ترین دعایی که برآورده می شود، دعای مومنی است که غایبانه برای برادر مومن خود دعا کند. پس مَلَکی که موکل دعای اوست می گوید: آمین! و خدا به تو دو برابرِ آنچه برای برادر مؤمن خود دعا کردی عطا می فرماید.»
۱۱- حمد الهی پیش از دعا
از جمله آداب دیگر پذیرش دعا این است که خدا را پیش از طلبیدن حاجت، به بزرگواری و عظمتِ وجود و کَرَم ستایش نمایید و نعمت های ایشان را یاد کرده و او را بر آن نعمت ها شکر کنید و از این رو وارد شده است که بهترین دعا «الحمدالله» است. همچنین چون گناهان آدمی موجب محرومی از خیرات و سعادت است، باید پیش از دعا، از گناهان استغفار کرد، تا موجب رفع موانع شود، چنانچه مفضل به حضرت صادق (ع) عرض نمود: دعای جامعی به من تعلیم فرمایید و حضرت فرمودند: حمد الهی بکن؛ زیرا چون حمد الهی کردی، هر کس نماز بخواند، برای تو دعا می کند و می گوید: «سمع الله لمن حمده»؛ یعنی خدا دعای حمدکنندگان خود را مستجاب کند.»
۱۲- صلوات، دعا را به آسمان می برد!
علامه محمدباقر مجلسی یکی دیگر از شرایط پذیرش و استجابت دعا را فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد می داند و صلوات را یکی از عوامل قبولی دعا می شمارد. همچنین است که از امام صادق (ع) نقل شده است که: «هر کس دعا کند و پیغمبر را یاد نکند، آن دعا بر بالای سرش می ایستد و تا هنگامی که صلوات نفرستد به سوی آسمان نمی رود.»
همچنین درباره ی اثر صلوات در «من لایحضره الفقیه» به سند معتبر نقل شده است که: «حضرت صادق (ع) به صباح بن سبابه فرمودند: می خواهی تو را چیزی تعلیم دهم که خدا به سبب آن، تو را از آتش جهنم حفظ کند؟ گفت: بلی!
حضرت فرمودند: بعد از صبح (نماز صبح) صد مرتبه «اللهم صلی علی محمد و آل محمد» بگو تا خداوند روی تو را از گرمیِ آتش جهنم نگه دارد.» و در بحارالانوار جلد ۹۴ نیز از حضرت رسول (ص) نقل شده است که ایشان فرموده اند: «هر کس روز جمعه صد مرتبه بر من صلوات بفرستد، حق تعالی شصت حاجت او را برآورده می کند، سی حاجت دنیایی و سی حاجت اخروی!» و در فروع کافی جلد ۳، نیز از امام محمدباقر (ع) نقل شده است که: «هیچ عملی در روز جمعه بهتر از فرستادن صلوات بر محمد و آل او نیست. / (استجابت دعا)
دعایی که در مستجاب شدن آن تردیدی نیست
مرحوم آیت الله بهجت رضوان الله تعالی علیه، نوعی از دعا را معرفی فرمودند که در مستجاب شدن آن تردیدی نیست.
این عالم بزرگوار، رحمهالله علیه، می فرمایند:برخی گمان می کنند که دعا، کار پیرزن ها و پیرمردها و ناتوانان است، آنها که نمی توانند در میدان جنگ و جهاد شمشیر بزنند؛ ولی معلوم می شود مسئله از این بالاتر است! در روایت درباره شرایط استجابت دعا آمده است:«من دعا و هو لایحس سوی الاجابه استجیب له»، یعنی هر کس دعا کند و جز اجابت احساس نکند، دعایش مستجاب می شود.
ایشان در ادامه می فرمایند:گویا حالتی در ما پیدا شده شبیه به یاس از اجابت، که دعای ما فقط به زبان و لقلقه لسانی است؛ نه دعای برخواسته از دل مطمئن و امیدوار به اجابت. قلب متیقن و دل شکسته ای می خواهد تا دعا مثل تیر به هدف برسد، به گونه ای که دعا کنیم و اجابت آن را بفهمیم و یا حداقل به ما وعده استجابت آن را بدهند، ولو بعد از چهل سال، همچنان که درباره حضرت یعقوب علیه السلام محقق شد.
بنابراین به فرموده آیت الله بهجت، آن دعایی مستجاب است که دعاکننده در آن مطمئن به اجابت باشد و این امر به قول ایشانقلب متقین و دل شکسته می خواهد. در این رابطه در حدیث قدسی آمده است که چون موسی(ع) از خدا پرسید در کجا بیشتر می توان پروردگار را یافت؟ در جواب آمد:«انی عند القلوب المنکسره و القبور المندرسه؛ من در دل های شکسته و نزد قبرهای کهنه ام.» / (استجابت دعا)
دعای سریع الاجابه توسل
محمد ابن بابویه دعای توسل را از ائمه (ع) نقل کرده و گفته است که این دعا را در هیچ امری نخواندم، مگر آنکه اثر اجابت آن را به زودی یافتم. دعای توسل از دعاهای مشهور است که در شب های چهارشنبه خوانده می شود.
دعای سریع الاجابه امام کاظم (ع)
کفعمی در بلدالامین دعایی از امام موسی کاظم (ع) نقل کرده و فرموده: عظیم الشأن و سریع الاجابه استکه جملات صدر و ذیل آن چنین است:
«اللهم انی اطعتک فی احب الاشیاء الیک و هو التوحید و ارزقنی من حیث احتسب و من حیث لا احتسبه،انک ترزق من تشاء بغیر حساب»
پس از اتمام دعا حاجت خود را بطلب.
دو دعای سریع الاجابه از امام صادق (ع)
از امام صادق (ع) روایت شده که هر کسی ده بار «یا الله» بگوید، به او گفته می شود، لبیک، حاجت تو چیست؟
همچنین از امام جعفر صادق (ع) روایت است که هر کس «یا رب یا الله» بگوید به گونه ای که تانفس او قطع شود، گفته می شود لبیک حاجت تو چیست؟ / (استجابت دعا)
دعای سریع الاجابه اسم اعظم
سید علیخان شیرازی در کتاب «کلم طیب» نقل فرموده: اسم اعظم خدای تعالی آن است که افتتاحاو «الله» و اختتام او «هو» است، هر که اسم اعظم خدای تعالی را روزی ۱۱ بار ورد خود قرار بدهد،هر آینه هر امر مهم جزئی و کلی برای او آسان شود و آن اسم اعظم پنج آیه از پنج سوره مبارکه بقره،آل عمران، نساء، طه و تغابن است، با این ویژگی که حروف آن نقطه ندارد و تغییری در اعراب آنها صورت نمی گیرد:
«الله لا إله إلا هو الحی القیوم…» تا آخر آیه الکرسی
«الله لا اله الا هو …نزل علیک الکتاب …»
«الله لا إله ان هو لیجمعنکم …»
«الله لا إله ان هو له الاسماء…»
«الله لا إله الا هو و علی إلله…»
دعایی که راوی آن می گوید اگر اجابت نشد، او را لعنت کنید
محدث گرانقدر مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب شریف مفاتیح الجنان به نقل از شیخ کفعمىمؤلف کتاب بلد الامین دعایی را نقل کرده و گفته: این دعا را مقاتل بن سلیمان از امام زین العابدینعلیه السلام روایت کرده و گفته: هرکه این دعا را (برای رفع گرفتاری و مشکلات) صد مرتبه بخواندو دعایش اجابت نشود، پس مقاتل را لعنت کند و آن دعا این است:
«إِلَهِی کَیْفَ أَدْعُوکَ وَ أَنَا أَنَا وَ کَیْفَ أَقْطَعُ رَجَائِی مِنْکَ وَ أَنْتَ أَنْتَ إِلَهِی إِذَا لَمْ أَسْأَلْکَ فَتُعْطِیَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَسْأَلُهُ فَیُعْطِینِی إِلَهِی إِذَا لَمْ أَدْعُکَ فَتَسْتَجِیبَ لِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَدْعُوهُ فَیَسْتَجِیبُ لِی إِلَهِی إِذَا لَمْ أَتَضَرَّعْ إِلَیْکَ فَتَرْحَمَنِی فَمَنْ ذَا الَّذِی أَتَضَرَّعُ إِلَیْهِ فَیَرْحَمُنِی إِلَهِی فَکَمَا فَلَقْتَ الْبَحْرَ لِمُوسَى عَلَیْهِ السَّلامُ وَ نَجَّیْتَهُ أَسْأَلُکَ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَنْ تُنَجِّیَنِی مِمَّا أَنَا فِیهِ وَ تُفَرِّجَ عَنِّی فَرَجا عَاجِلا غَیْرَ آجِلٍ بِفَضْلِکَ وَ رَحْمَتِکَ یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ» / (استجابت دعا)
دعای رفع گرفتاری
برای دعای رفع گرفتاری، شیخ احمد بن فهد و دیگران روایت کرده اند که مردى به خدمت حضرت امام موسى کاظم علیه السلام شکایت کرد که کار من بسته شده است و به هر کارى که متوجّه مى شوم سودى نمى یابم و به هر حاجت که رُو مى نهم برآورده نمى شود حضرت فرمود که بعد از نماز صبح ده مرتبه بگو ((سُبْحانَ اللَّهِ الْعَظیمِ وَبِحَمْدِهِ اَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَاَسْئَلُهُ مِنْ فَضْلِهِ)) راوى گفت که اندک زمانى که بر این مداومت کردم جمعى از بادیه آمدند و خبر دادند مرا که مردى از اقوام تو مُرده و به غیر از تو وارثى ندارد پس مال بسیار بدست من آمد و تا حال بى نیازم .مفاتیح الجنان، حاج شیخ عباس قمی (ره). / (استجابت دعا)
دعای برآورده شدن حاجت
در تحفه الزّائر است که از حضرت صادق علیه السلام منقول است که هرگاه تو را حاجتى بسوى خداى تعالى باشد یا از امرى خائف و ترسان باشى در کاغذى بنویس :
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ اَللّهُمَّ اِنّى اَتَوَجَّهُ اِلَیْکِ بِاَحَبِّ الاَْسْمآءِ اِلَیْکَ وَاَعْظَمِها لَدَیْکَ وَاَتَقَرَّبُ وَاَتَوَسَّلُ اِلَیْکَ بِمَنْ اَوْجَبْتَ حَقَّهُ عَلَیْکَ بِمُحَمَّدٍ وَعَلِی وَفاطِمَهَ وَالْحَسَنِ وَالْحُسَیْنِ وَعَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَجَعْفَرَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَمُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَعَلِىِّ بْنِ مُوسى وَمُحَمَّدِ بْنِ عَلِی وَعَلِىِّ بْنِ مُحَمَّدٍ وَالْحَسَنِ بْنِ عَلِی وَالْحُجَّهِ الْمُنْتَظَرِ صَلَواتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ اَجْمَعینَ اکْفِنى کَذا وَکَذا. / (استجابت دعا)
برخی موانع استجابت دعا
۱- گناه: گناهان سه گونه اثر میگذارند:
توفیق دعا کردن را سلب میکند.
حالت تضرع و تواضع و توبه و انابه و اشک و گریه را میگیرند و نمیگذارند بنده با حضور قلب، توجهاش به سوی خدا متمرکز گردد و مجذوب نفحات رحمانی او شود. / (استجابت دعا)
در صورت خواندن دعا، دعایش مستجاب نمیگردد.
علی(ع) میفرماید: «المعصیه تمنع الاجابه؛ گناه از اجابت دعا جلوگیری میکند». در دعای کمیل شبهای جمعه دقت نمایید، آن جا که میخوانید: «اللهم اغفر لی الذنوب التی تحبس الدعا و… خدایا گناهانی که مانع استجابت دعای من شدهاند بر من ببخش.»
۲- ترک دعا در هنگام خوشیها: خداوند به حضرت داود(ع) وحی فرمود: «مرا در روزهای خوش و آسایش یاد کن تا من دعای تو را در ایام گرفتاری و سختی اجابت کنم»
۳- نافرمانی و رنجاندن والدین
۴- تأخیر انداختن نمازهای واجب از اول وقت
۵- در گفتار، بد زبان بودن
۶- نسبت به افراد مؤمن سوء ظن داشتن و بد طینت بودن
۷- با برادران یا خواهران مؤمن، با دو رویی و منافقانه برخورد کردن
۸- ترحم نکردن به افراد ضعیف