آیت الله سیستانی : آخرین احکام / بیوگرافی / دفتر آیتالله سیستانی، دوشنبه را عید فطر اعلام کرد
آیت الله سیستانی : آخرین احکام / بیوگرافی / دفتر آیتالله سیستانی، دوشنبه را عید فطر ۱۳۹۹ اعلام کرد
آیت الله سیستانی: در این مطلب از بخش اخبار مذهبی، و بیوگرافی چهره ها در وب سایت نایریکا به زندگی نامه و بیوگرافی آیت الله سیستانی, تحصیلات، اعلمیت، مرجعیت، سن، محل زندگی، و محل تولد آیت الله سیستانی, آثار آیت الله سیستانی, تکذیب درگذشت آیت الله سیستانی, شایعه رحلت آیت الله سیستانی می پردازیم.
این مطلب با جدیدترین اخبار مربوط به آیت الله سیستانی به روز می شود.
با ما همراه باشید.
دفتر آیتالله سیستانی، دوشنبه را عید فطر ۱۳۹۹ اعلام کرد
۱۳۹۹/۳/۳
دفتر آیت الله سیستانی، مرجع شیعیان در بیانیهای فردا ( یک شنبه) را مکمل ماه مبارک رمضان ۱۴۴۱ ه ق و ۱۳۹۹ ه ش اعلام کرد./ خبرآنلاین
روز اول ماه مبارک رمضان
۱۳۹۹/۲/۴
دفتر آیت الله سیستانی در عراق اعلام کرد فردا جمعه روز آخر ماه شعبان و شنبه روز اول ماه مبارک رمضان خواهد بود
واکنش دفتر آیت الله سیستانی به حکم دو سال حبس یک فعال فضای مجازی به خاطر اهانت به او: این محکومیت را لغو کنید/شفقنا
۱۳۹۹/۱/۲۶
فتوای مهم آیت الله سیستانی درباره کرونا:
۱۳۹۹/۱/۲۳
کسانی که به هیچ دلیلی نمی توانند کارشان را رها کنند و ترس از این دارند که اگر در طول روز آب ننوشند به ویروس مبتلا می شوند و هیچ کار دیگری نتوانند انجام دهند که آنها را از ابتلا به بیماری مصون نگه دارد، #روزه بر آنها واجب نیست. /شفقنا
حکم آیتالله سیستانی درباره تعطیلی تجمعات دینی برای جلوگیری از شیوع کرونا
۱۳۹۸/۱۲/۲۰
آیتالله سیستانی در پاسخ به یک استفتاء اعلام کرد، اگر نماز جماعت برای جلوگیری از شیوع کرونا ممنوع شده است، باید به این دستور پایبند بود.
وزارت بهداشت عراق چندین دستور در خصوص جلوگیری از انتشار کرونا صادر کرده که از جمله آنها بستن اماکن عمومی، قهوه خانهها و ممانعت از تجمعات است.
آیت الله سیستانی در پاسخ به پرسشی درباره شرکت در نماز جماعت و امثال آن
۱۳۹۸/۱۲/۱۸
آیت الله سید علی سیستانی مرجع عالی عراق در پاسخ به پرسشی درباره شرکت در نماز جماعت و امثال آن در روزهای انتشار ویروس کرونا اعلام کردند :
در هر کجا که این گونه تجمع ها برای جلوگیری از انتشار ویروس ممنوع است ، باید این منع، جدی گرفته شود./ایرنا
اجازه آیت الله سیستانی به استفاده نصف سهم امام برای تسکین آلام بیماران
۱۳۹۸/۱۲/۱۵
دفتر آیت الله سیستانی در قم اعلام کرد بر اساس نظر این مرجع تقلید مومنان مجاز هستند نصف سهم مبارک امام را به تسکین آلام بیماران و پیشگیری از ابتلای مردم به ویروس کرونا اختصاص دهند/ فارس
توصیههای مهم پنجگانه دفتر آیتالله العظمی سیستانی به مومنان در شرایط شیوع کرونا
۱۳۹۸/۱۲/۱۴
با توجه به شیوع ویروس کرونا و پی آمدهای آن، دفتر حضرت آیت الله العظمی سیستانی در قم مقدسه، در توصیه هایی مهم و پنجگانه، اختصاص نصف سهم مبارک امام (ع) به تسکین آلام بیماران و پیشگیری از ابتلای مردم به ویروس کرونا را مجاز دانست./ شفقنا
تکذیب رحلت آیت الله سیستانی
۱۳۹۸/۱۱/۳۰
بدنبال انتشار برخی شایعات دررسانه های معاند در خصوص رحلت حضرت آیت الله سیستانی مرجعیت عالی عراق، یک منبع موثق در نجف اشرف اینخبر را تکذیب کرد. / نورنیوز
وکیل شرعی آیتالله سیستانی در پاکستان درگذشت
۱۳۹۸/۱۱/۳۰
حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین یوسف نفسی نماینده شرعی آیت الله سیستانی در پاکستان ظهر سهشنبه درگذشت.
به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه حجت الاسلام والمسلمین یوسف نفسی نماینده حضرت آیت الله سیستانی در پاکستان ظهر سهشنبه درگذشت.
حجت الاسلام والمسلمین یوسف نفسی در بیمارستان بستری بود و در شرایط جسمی سختی به سر می برد.
حجت الاسلام والمسلمین سید ساجد علی نقوی رهبر شیعیان پاکستان در پیامی درگذشت این روحانی شیعی را به حضرت آیت الله سیستانی، خانواده این مرحوم و ارادتمندان تسلیت گفت.
در پیامی که از سوی رهبر شیعیان پاکستان صادر شده آمده است که حجت الاسلام والمسلمین یوسف علی نفسی برای ترویج و تالیف کتاب های اسلامی و ترویج معارف اسلام ناب محمدی(ص) تلاش فراوانی کرده است که فراموش نشدنی است. / خبرگزاری حوزه
ماجرای ارسال نامه نخستوزیر عراق به آیتالله سیستانی
۱۳۹۸/۱۱/۲۹
نماینده جریان حکمت عراق با اشاره به ماجرای ارسال نامه نخستوزیر مامور تشکیل کابینه به مرجعیت عالیقدر شیعیان در عراق، از بی طرف ماندن مرجعیت در روند انتخاب این کابینه خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رسا، «صلاح العرباوی» از سران جریان حکمت ملی عراق، گفت که مرجعیت عالیقدر شیعیان در این کشور از هرگونه اطلاع یافتن از ترکیب کابینه «محمد توفیق علاوی» و دخالت در این امر پرهیز میکند.
وی درباره انتشار اخباری درباره اقدام نخستوزیر مامور تشکیل کابینه مبنی بر ارسال نامهای به مرجعیت برای جویا شدن از نظر ایشان درباره ترکیب کابینه جدید، گفت که مرجعیت از هرگونه دخالت در روند انتخاب وزرای کابینه جدید عراق پرهیز میکند.
العرباوی طی پستی در توئیتر، نوشت: «علاوی، یک پاکت نامه حاوی ترکیب کابینه خود را برای مرجعیت ارسال کرده تا نظر ایشان را در اینبار جویا شود اما مرجعیت نامه را باز نکرده از هرگونه دخالت در این امر پرهیز کرده است. (اینچنین به من اطلاع داده شده است).»
محمد توفیق علاوی، که اوایل ماه جاری میلادی با حکم ریاستجمهوری عراق مامور تشکیل کابینه شده، میگوید به زودی اعضای کابینه مستقل و متخصص خود را معرفی خواهد کرد و تا از پارلمان رای اعتماد بگیرد.
سید علی سیستانی / ویکی پدیا
شناسنامه | |
---|---|
نام کامل | سید علی حسینی سیستانی |
لقب | آیتاللهالعظمی |
نسب | سادات حسینی |
خویشاوندان سرشناس | سید جواد شهرستانی (داماد) سید جعفر سیدان (شوهر خواهر) |
تاریخ تولد | ۱۳ مرداد ۱۳۰۹ (۸۹ سال) |
زادگاه | مشهد / ایران |
محل تحصیل | مشهد – قم – نجف |
محل زندگی | نجف / عراق |
اطلاعات آموزشی | |
استادان | سید ابوالقاسم خویی سید حسین طباطبایی بروجردی میرزا هاشم قزوینی سید محسن حکیم حسین حلی حجت کوه کمره ای |
شاگردان | مهدی مرواریدسید احمد مددی سید محمدرضا سیستانی سید محمدباقر سیستانی سید هاشم هاشمی گلپایگانی سید محمدعلی ربانی |
تالیفات | رسالههای فقه و اصولتقریرات فقه و اصول شروح فقه و اصول |
وبگاه رسمی | www.sistani.org |
بیوگرافی آیت الله سیستانی
سید علی حسینی سیستانی (زادهٔ ۱۳ مرداد ۱۳۰۹ مشهد) فقیه، اصولی، مجتهد و از تأثیرگذارترین و با نفوذترین مراجع تقلید شیعه امامیه بهشمار میرود. وی هماکنون در شهر نجف اقامت دارد.
زندگی نامه آیت الله سیستانی
خاندان او از سادات حسینیاند که در عهد صفوی در اصفهان میزیستند. سلطان حسین صفوی، جدّ اعلای او سیدمحمد را به منصب شیخالاسلامی در سیستان منصوب کرد؛ لذا با خانوادهاش به آن جا منتقل شد و سکنی گزید.
سید علی سیستانی در ۱۳ مرداد ۱۳۰۹ برابر با نهم ربیعالاول ۱۳۴۹ در شهر مشهد زاده شد و پدرش به نام جدش، اسم او را علی گذاشت. نام پدر وی سیدمحمد باقر میباشد و مادر او از خانوادهای آذربایجانی و فرزند سیدرضا مهربانی میباشد.
وی هماکنون در شهر نجف در کشور عراق زندگی میکند.
مرجعیت آیت الله سیستانی
سید ابوالقاسم خویی در اواخر عمرش و همزمان با سال ۱۴۰۹ هجری قمری به او پیشنهادِ امامت نماز در مسجد خضرا را داد و از آن پس، سیستانی به جای خویی در آن مسجد امامتِ نماز را بر عهده داشت. بعد از درگذشت خویی، سید علی سیستانی نماز میت را بر جنازهٔ او خواند. پس از آن، زمام مرجعیت حوزه علمیه را بدست گرفت و شروع به فرستادن اجازات، تقسیم و پخش حقوق و تدریس از روی منبر سید ابوالقاسم خویی در مسجد خضرا کرد. بسیاری از مجتهدین وقت و پیشاپیش همه سیدعلی بهشتی و شیخ مرتضی بروجردی پس از فوت خویی مردم و مقلدان او را به سید علی سیستانی ارجاع دادند. به این صورت، سیستانی شهرت زیادی در ایران، عراق، کشورهای خلیج فارس، هند، آفریقا و اروپا مخصوصاً در میان قشر جوان و همچنین علما پیدا کرد.
او از معدود افرادی است که اجازهنامه کتبی اجتهاد از استاد پر آوازه اش، سید ابوالقاسم خویی دارد.
تحصیلات آیت الله سیستانی
از پنج سالگی به تعلیم قرآن پرداخت. سپس به منظور آموزش علوم دینی، وارد مدرسهٔ دارالتعلیم دینی شد. در سال ۱۳۲۰ به امر پدرش شروع به آموختن مقدمات علوم حوزوی نمود که مجموعهای از دروس ادبی همچون شرح الفیه ابن مالک، مغنی ابن هشام، مطول تفتازانی، مقامات حریری و شرح النظام را نزد ادیب نیشابوری و بعضی دیگر از استادان آموخت.
وی همزمان با تدریس و تحقیق و بحث مشغول تألیف و نگاشتن کتابهای مهم و چند رساله است همچنین کلیه تقریرات بحثهای استادان خود را به رشته تألیف درآورده است.
شرح لمعه و قوانین را نزد سید احمد یزدی فرا گرفت و قسمتی از دروس دورهٔ سطح مثل مکاسب و رسائل و کفایه را نزد هاشم قزوینی خواند. تعدادی از کتب فلسفی همچون شرح منظومه سبزواری و شرح الاشراق و اسفار را نزد آیسی خواند و شوارق الالهام را نزد مجتبی قزوینی آموخت و در کلاسهای میرزا مهدی اصفهانی، مهدی آشتیانی و هاشم قزوینی نیز شرکت جست. پس از فراگیری علوم ابتدایی، مقدمات و سطح، نزد برخی از استادان و مدرسان به فراگیری علوم عقلیه و معارف الهیه پرداخت.
سپس در سال ۱۳۲۷ به شهر قم مهاجرت کرد و از سید حسین طباطبایی بروجردی در فقه و اصول بهره برد و از دانش فقهی او بهویژه در علم رجال و حدیث استفاده نمود. وی همچنین در دروس محمد حجت کوهکمری شرکت کرد.
در سال ۱۳۳۰ از قم به نجف مهاجرت کرد، در مدرسه بخارایی مستقر شد و در جلسات اساتیدی همچون سید ابوالقاسم خویی، حسین حلی، علی محمد بروجردی، سید محسن حکیم و سید محمود حسینی شاهرودی شرکت کرد.
او در این بین سالهای طولانی در نزد سید ابوالقاسم خویی تلمذ کرده و از جمله کسانی است که در دوران طولانی شاگرد او بودهاست.
در سال ۱۳۳۹ تصمیم به بازگشت به مشهد گرفت و چون تصور میکرد که در آنجا مستقر خواهد شد، از این رو اساتیدش سید ابوالقاسم خویی و حسین حلی، رسیدن به درجه اجتهاد را برای او مکتوب کردند.
سید علی سیستانی یکی از سه نفری است که از ابوالقاسم خویی اجازه اجتهاد کتبی گرفتند. دو نفر دیگر عبارتند از: میرزا علی فلسفی و سید تقی طباطبایی قمی.
سیستانی در سال ۱۳۴۰ بار دیگر به نجف بازگشت و به تدریس درس خارج در فقه در باب مکاسب شیخ انصاری و شرح عروه در باب طهارت و بیشتر کتاب صلاه پرداخت.
وی بعد از فوت سید نصرالله مستنبط و سید ابوالقاسم خویی و سید عبدالاعلی موسوی سبزواری، مرجع تقلید شیعیان جهان شد.
اجازات علمی آیت الله سیستانی
او در سال ۱۳۸۰ هجری قمری در حالی که سی و یک ساله بود موفق به دریافت اجازه اجتهاد مطلق از دو استاد خود یعنی سید ابوالقاسم خویی و شیخ حسین حلی شد چنانکه او از معدود نفراتی است که از سید ابوالقاسم خویی اجازه اجتهاد گرفتهاند (دو نفر دیگر میرزا علی فلسفی و سید تقی طباطبایی قمی میباشند) از سوی دیگر تنها شخصی است که از شیخ حسین حلی اجازه اجتهاد مطلق گرفتهاست. علامه آقابزرگ تهرانی نیز در نوشتهای به تاریخ ۱۳۸۰ هجری قمری توانمندی او را در علم رجال و حدیث مکتوب کردهاست.
اعلمیت آیت الله سیستانی
از مسائلی که همواره مورد بحث بین متدینین در انتخاب مرجع تقلید بوده و هست، انتخاب یک شخص اعلم است. از کسانی که شهادت به اعلمیت او دادهاند، سید حسن مرتضوی شاهرودی (از اساتید درس خارج حوزه علمیه مشهد و از شاگردان آقایان خوئی، میلانی، بروجردی و…) و شیخ مهدی گنجی (از اساتید مطرح درس خارج قم و از شاگردان آقای تبریزی) میباشند. از کسانی که تمایل به اعلمیت او دارد، شیخ محمدتقی شهیدی پور (از اساتید مطرح درس خارج قم و از شاگردان آقای تبریزی) میباشد.
مکتب فقهی آیت الله سیستانی
مکتب فقهی سید علی سیستانی مکتبی تلفیقی یا تطبیقی از مکاتب فقهی مشهد، قم و نجف تلقی میشود. در تفقه سید علی سیستانی آرای میرزا مهدی اصفهانی از مشهد، سید حسین طباطبایی بروجردی از قم و سید ابوالقاسم خویی از نجف مشهود است.
آثار و تألیفات آیت الله سیستانی
- شرح کتاب العروه الوثقی
- بحثهای اصولی (دوره کامل اصول در چندین جلد)
- کتاب القضاء
- کتاب بیع و خیارات
- رساله در (الصلاه فی اللباس المشکوک)
- رساله در مبحث ربا
- رساله در (خُمس الفوائدِ و الأرباح)
- رساله در نماز مسافر
- رساله در مبحث قبله
- رساله در قاعده ید
- رساله در قاعده تجاوز و فراغ
- رساله در قاعده لاضرر و لاضرار
- رساله در مبحث تقیه
- رساله در قاعده الزام
- رساله در قاعده قرعه
- رساله در اجتهاد و تقلید
- رساله در عدم تحریف قرآن (صیانه الکتاب العزیز من التحریف)
- رساله در (حجیه مراسیل إبن أبی عمیر)
- رساله در تاریخ حدیث نگاری اسلامی
(تاریخ تدوین الحدیث فی الإسلام)
- شرح مشیخه تهذیبین
- نقد رساله تصحیح اسانید محقق اردبیلی
- رسالهای در (مسالک القدماء فی حجیه الأخبار)
- الفوائد الغرویه
- الفوائد الفقهیه
- شرح مشیخه فقیه
- رساله در صحت انتسابِ کتابِ الملل به فضل بن شاذان
- رساله در اختلاف افق (اختلاف الآفاق فی رؤیه الهلال)
- رساله در حکم اختلاف دو مجتهد متساوی در فتوی
(تقریرات فقه و اصول)
- تعارض ادله
(تقریرات سید هاشم هاشمی)
- استصحاب
(تقریرات سید مرتضی مهری)
- کتاب الصلاه
(تقریرات سید مرتضی مهری)
- مباحث الفاظ
(تقریرات سید حسن مرعشی)
- کتاب الصوم
(تقریرات سید حسن مرعشی)
- اجتهاد و تقلید
(تقریرات سید محمد علی ربانی)
- قاعده الزام
(تقریرات سید محمد علی ربانی)
- الرافد فی علم الأصول
(تقریرات سید منیر خباز)
- قاعده لاضرر و لاضرار
(کتب فتوایی به زبان فارسی)
- رساله توضیح المسائل جامع در ۲جلد
- رساله توضیح المسائل
- مناسک حج
- ملحقات مناسک حج
- فقه برای غرب نشینان
(کتب فتوایی به زبان عربی)
- التعلیقهُ عَلَی العروه الوثقی (الجزء الأول و الثانی و الثالث)
- منهاج الصالحین (الجزء الأول و الثانی و الثالث)
- مناسک الحج
- مناسک الحج و مُلحقاتِها
- المسائل المنتخبه
- الفقه للمغتربین
- الفتاوی المیسره
- الوجیز فی أحکام العبادات
- المیسر فی الحج و العمره
- أسئله حول رؤیه الهلال و أجوِبَتها